Hoef je het toelatingsexamen geneeskunde niet meer te doen nadat je een jaar geneeskunde in luik hebt gestudeerd?

In Luik (Wallonië) zijn er geen toelatingsexamens als je de studie geneeskunde wil volgen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal misschien per universiteit verschillen, en ook per land. Specificeer je vraag eens aub.

Antwoorden (1)

Je hoeft geen toelatingsexamen te doen, maar je moet wel voldoen aan een aantal strenge eisen en je moet worden ingeloot.

Omdat er minder plaatsen dan aanmelders zijn geldt bij alle opleidingen Geneeskunde in Nederland een numerus fixus.
Dit betekent dat er jaarlijk een beperkt aantal studenten toegelaten worden tot de opleiding Geneeskunde.
Om toegelaten te worden in bijvoorbeeld Leiden moet je meedoen aan de landelijke loting (numerus fixus) of aan de decentrale selectie. Voor toelating is het nodig over het juiste vakkenpakket/profiel te beschikken.

http://www.studereninleiden.nl/studies/info/geneeskunde/toelatingseisen/

Wil jij toegelaten worden, maar heb je geen vwo-diploma zoals bovenstaand genoemd, maar een andere variant, zoals een hbo-diploma (of propedeuse) of een buitenlands diploma? Dan kun je naast je aanmelding op Studielink een verzoek tot toelating doen bij de Universiteit Leiden. Een 15-mei-verklaring is aan te vragen via het volgende formulier (volg link).
Als deze verklaring wordt goedgekeurd doe je gewoon mee voor de loting.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of bedoel je dit:
Heb je geen vwo-diploma of hbo-propedeuse en ben je ouder dan 21 jaar? Dan kun je een toelatingsexamen doen, het colloquium doctum. Je legt dan een toets af op VWO-6 niveau in de vakken die je nodig hebt voor geneeskunde.
Als dat slaagt, kun je mee doen met de loting...........

http://www.vu.nl/nl/opleidingen/bacheloropleidingen/opleidingenoverzicht/g-k/geneeskunde/toelatingseisen/ik-voldoe-niet-aan-de-eisen/index.asp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij noemt alleen de algemene regels voor mensen die van voor af aan willen starten met de studie. Die regels zijn door iedereen te googlen.
Isabelle gaat juist uit van een uitzonderingspositie, ik denk dat zij eigenlijk bedoelt "kan ik die algemene regels omzeilen als ik in het buitenland al een deel van de studie heb gevolgd?". Dat omzeilen kan dan hetzij door zonder loting aangenomen te worden in het eerste jaar, hetzij door hoger in de studie in te steken, bijvoorbeeld in het 2e jaar. Ik denk dat op dergelijke uitzonderingssituaties niet zo gemakkelijk antwoord gegeven kan worden. Daarom zou Isabelle het beste rechtstreeks contact op kunnen nemen met de universiteit van haar keuze en daar vragen hoe .e.e.a. geregeld is.