Zou een avond-/nachtmens een beter slaappatroon kunnen hebben als deze in een beter aansluitende tijdzone zou wonen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk van niet, ieder heeft z,n eigen ritme. Waarom zijn er ochtend mensen? Deze mensen gaan over het algemeen niet vroeger naar bed dan normaal is. Waarom heeft de een aan acht uur slaap nog niet genoeg, en de ander meer dan genoeg aan 5 uur slapen? En dit loopt door alle leeftijden heen, dus dit heeft er niets mee te maken. Dus, wat moeten we verstaan onder een beter slaappatroon? Is het slaappatroon van een avond/nachtmens niet goed, of volgen deze mensen hun behoefte? Waarom kan de ene mens goed tegen het draaien van nachtdiensten, en kan de ander hier nooit aan wennen? Degene die er goed tegen kan slaapt overdag ook goed ( eigen ervaring ) Een ander doet in zo,n nachtdienst week bijna geen oog dicht. Een tijdzone heeft hier niets mee van doen, mensen in andere werelddelen lopen hier ook tegenaan. Dat het iets te maken zou hebben met de tijd waari n er nog geen kunstlicht was, begrijp ik niet, maar misschien zit er wel wat in. Dit gaat m,n verstand te boven. Ik weet dat mens en dier zich razendsnel aanpassen aan nieuwe omstandigheden, en wij hebben de tijd zonder kunstlicht niet meegemaakt. Ik ben op vakantie ook in verre oorden geweest met een groot tijdverschil, eerlijk gezegd heb ik het niet gemerkt, niet op de heen, en niet op de terugweg, en ook niet tijdens het verblijf daar. Volgens mij dus: Er is niets mis met het slaappatroon van een avond/ nachtmens! Het wijkt alleen af van jou of een ander z,n leefpatroon!

Ieder mens zou beter funktioneren als hij of zei het eigen bioritme zou kunnen volgen. Toen er nog geen kunstlicht bestond ging de mens slapen als het donker werd en stond hij weer op als het licht werd. Men stond dus dichter bij de natuur en dus ook bij zijn eigen bioritme. Door het kunstlicht heeft de mens de mogelijkheid gekregen zijn dag te verlengen waardoor het natuurlijke ritme verstoord raakt. Economisch gezien is dit natuurlijk een enorme vooruitgang maar fysiek gezien is het voor veel mensen een aanslag op hun bioritme en dus ook op hun funktioneren. Ik denk niet dat er een tijdzone op deze aarde is waar men een beter slaappatroon zou kunnen hebben. Je zou dan moeten gaan leven tussen mensen die nog dicht bij de natuur leven, zoals bepaalde stammen in Afrika, Azie en Zuid Amerika.

Nee. Een avondmens die in een andere tijdszone gaan wonen heeft wellicht de eerste dagen een beetje profijt van de nieuwe tijdszone. Echter, binnen enkele dagen (Normalitair: Een dag per uur tijdsverschil) past je lichaam zich aan aan de nieuwe tijdszone. Hierdoor krijg je weer het effect dat je dus langer 's nachts door wilt gaan, en later op wilt staan. Je lichaam heeft een interne klok, welke in principe voor een dag 24 uur en 11 minuten nodig heeft om compleet ond te gaan (Elke dag kom je 11 minuten te kort om je complete fysiologisch ronde te doorlopen). Door middel van licht stellen we de klok elke dag bij om in ritme te blijven. Dus zodra je in een andere tijdzone gaat wonen wordt de interne klok gereset op basis van het licht-donker patroon ter plekke.

Nee de tijdzone heeft er niets mee van doen... Het is je eigen voorkeur... je bent of avond of ochtendmens, een van die twee, daar ontkom je niet aan... Kun jij je leven inrichten zodanig dat het je voorkeur belieft, dan leidt je een leven in fit zijn en slaag je er niet in je leven in te richten zodanig dat je op de juiste tijden gaat slapen en opstaan, dan leid je een leven in moeheid en slecht concentreren... Dus als jij lief bent voor je lichaam, dan is het lichaam lief voor jou...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100