Komt de schemering, zoals wij die kennen, alleen op het noordelijk halfrond voor?

Omdat de aardas niet loodrecht staat ten opzichte van de zon.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Schemering komt voor op iedere breedte die wat verder van de evenaar af ligt. Het zuidelijk halfrond staat immers ook schuin ten opzichte van de zon. Denk maar aan de maanden duisternis op de zuidpool (of de maanden zonlicht) die exact is te vergelijken met de maanden duisternis op de noordpool.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

....er is altijd een moment tussen licht en duisternis...hoe bedoel je precies?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die komt overal wel voor maar in sommige landen/streken kan die wel heel kort zijn en lijkt het of de dag in een keer overgaat in de nacht
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe verder van de evenaar, hoe langer de schemering, én hoe groter het verschil tussen het aantal uren dat de zon boven de horizon is in de zomer en in de winter. Dat geldt voor het noordelijke en het zuidelijke halfrond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De duur van de schemering is evenredig met de afstand tot de evenaar. Op de evenaar is het in ongeveer 10 minuten donker. Hoe verder je naar het noorden gaat, hoe langer dit proces duurt (schemering dus). Dit komt doordat de aarde een bol is en verder van de evenaar het oppervlak zeg maar "schuin" is.