vluchten of vechten! Hoe maakt je dat mechanisme stuk?

Ik had gister een gesprek broer over het 'vluchten of vechten' mechanisme. In het leger word dit mechanisme zodanig bewerkt/kapot gemaakt zodat je niet meer naar je instinct luistert. Maar hoe maken ze dit kapot? En hoe kan die 'vecht schakel' aangezet worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nu zit ik toevallig al wat jaartjes in het leger en heb vele functies gedaan bij gevechtseenheden en ook nog een paar jaartjes als instructeur gevechtssoldaten en kaderleden opgeleid. Er wordt helemaal niets kapot gemaakt, men leert alleen drillmatig te werken en indien nodig te vechten.
Het gezonde verstand en het instinct wordt bij iedere actie gebruikt. Alleen is bewezen dat in paniek/stress situaties er geen tijd is om na te denken. Op zo'n moment val je terug op een geleerde drill.
Er bestaat niet zoiets als een 'vecht schakel', er kan alleen getraind worden om te overleven en dat doe je door drillmatig te werken.
Vluchten of vechten wordt dan ook drillmatig of, indien er meer tijd is, met het gezonde verstand gekozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vluchten of vechten "mechanisme" is een emotie en emoties kun je (tijdelijk) uitschakelen.
Het gevolg dat je dan even niet reageert op signalen die je lichaam afgeeft als waarschuwingen.
De emotie die jij benoemt is tevens de veroorzaker van hyperventilatie je lichaam "maakt zich klaar" om te vechten of te vluchten doe je dat niet zit je met een grote overdosis zuurstof en adrenaline in je lichaam die er niet uitkan.
Vandaar als je last hebt van hyperventilatie RUN LIKE HELL en het gaat over, of leer die gevoelens uit te schakelen dat vergt de nodige training maar werkt prima wel tijdelijk want de oorzaak zul je moeten vinden en daar wat aan doen.
In het leger doen ze hetzelfde "emoties uitschakelen" alhoewel dat vor combat situaties werkt is het tevens de oorzaak van post traumatische stress want alles wat je wegstopt woekert onderhuids voort en komt er een keer uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel. Kijk naar de natuur. Iets wat weg rent is prooi. Iets wat zijn grond houd dus gewoon blijft staan vormt een risico dus vaak niet interessant om aan te vallen. Nu grond houden werkt tegen 1 vijand maar tegen meerdere is juist vaak aanvallen de beste verdediging. Juist om het groeps effect te breken. Het leger verwacht niet dat je denkt. Je moet gewoon je orders volgen. De tactiek heeft geen nut als iedereen maar doet wat hij denkt dat goed is. Ze maken het ook niet stuk maar je moet wel geloof hebben dat je meerdere het aan het goede eind heeft.