Hoeveel zuurstof verbruikt een mens per uur en hoeveel CO2 stoot een mens per uur uit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.2K

Antwoorden (1)

Voor de uitwisseling van zuurstof en kooldioxide stroomt er per minuut ongeveer 6 tot 10 liter verse lucht de longen in, waar per minuut, ook tijdens rust, ongeveer 0,3 liter zuurstof door de longblaasjes aan het bloed wordt afgegeven.
Tegelijkertijd wordt evenveel kooldioxide uit het bloed aan de longblaasjes afgestaan en uitgeademd.
Tijdens lichamelijke inspanning kan er wel 100 liter lucht per minuut worden ingeademd, waaruit dan per minuut 3 liter zuurstof kan worden gehaald en dus evenveel CO2 wordt uitgeademd.

Toegevoegd na 1 minuut:
De opgegeven hoeveelheden zijn per minuut, om die per uur te kennen gewoon maal 60 doen.