hoe werkt een spiegel die aan de andere kant een raam is?

ik zag vandaag een auto met een ruitenwisser maak die ruit was bedekt. ik vroeg aan mijn vader waarom dat zo was.
het kon aan de andere kant een raam zijn zei hij toen maar hoe werkt zo'n ding

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Een normale spiegel weerspiegelt omdat achter het glas een dun laagje metaal zit. Bij een doorkijkspiegel is dat laagje extreem dun. Het is soms slechts een paar metaalmoleculen dik. Daardoor laat het een deel van het licht door, terwijl het meeste licht weerkaatst wordt. Op een politiebureau tref je zulke doorkijkspiegels aan tussen 2 kamers. De ene kamer, waar het verhoor plaatsvindt, is zeer helder verlicht. De andere kamer waarin agenten de verdachte observeren is juist verduisterd. Daardoor gaat alleen licht van de verlichte kamer door in de spiegel richting de donkere kamer, en niet vice versa. Doe het licht aan in de observatiekamer, en de verdachte kan de mensen daar zien. In de auto zal het ongeveer hetzelfde werken: het is in de auto donkerder dan buiten :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om dit effect waar te nemen heb je niet eens een doorkijkspiegel nodig. Kijk maar eens uit het raam wanneer het buiten pikdonker is, en binnen alle lampen aan staan. Je raam lijkt dan ook ineens een spiegel, maar mensen kunnen van buiten af zonder problemen naar binnen kijken.

Dat komt omdat glas altijd wel een gedeelte van het licht wat er op valt reflecteerd. Als het zowel binnen als buiten licht is merk je hier niet van omdat maar zo'n 10% van het licht wordt gereflecteerd. Je ziet de weerspiegeling dan niet omdat het licht dat van buiten af komt véél sterker (intenser) is dan het kleine beetje licht dat wordt gereflecteerd.

Maar in de avond komt er vrijwel geen licht naar binnen, en is de 10% die wordt gereflecteerd, véél sterker dan het kleine beetje licht dat binnenkomt. Hierdoor zie je de reflectie duidelijk, en krijg je het idee dat je naar een spiegel kijkt.