Waarom wordt er wel een 'wolkje' gevormd als je uitademd door je mond en niet als je uitademd door je neus?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (5)

Volgens mij is zo'n wolkje bevroren waterdruppeltjes, en is de lucht uit je mond vochtig, terwijl de lucht uit je neus droog is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lucht door de mond uitgeademd condenseert meteen doordat die lucht nat is van de waterdamp... Door de neus uitgeademd is veel droger, die lucht wordt gedroogd doordat het langs het neusslijmvlies zijn vocht afgeeft omdat de neus kouder is van binnen en dus niet meer zo veel kan condenseren bij uitademing...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een bekend verschijnsel dat warme lucht meer vocht kan bevatten in de vorm van waterdamp dan koude lucht. In het lichaam is de lucht in de longen en de mond goed opgewarmd. Dankzij die warmte kan de longlucht zwaar beladen worden met vocht. Uitgeademd in koude buitenlucht, koelt de warme, vochtige ademlucht snel af. Door het afkoelen kan de uitgeademde lucht net langer zo'n grote hoeveelheid waterdamp vasthouden. Dus condenseert een deel van de damp tot waterdruppeltjes, en die vormen een zichtbaar wolkje..

maar door je mond adem je ook sneller dan door je neus. daardoor blijft de waterdamp ook dichter bij je mond hangen en zie je "wolkjes".
wanneer je heel snel uitademd verdwijnt de waterdamp snel en zie je dus niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lucht heeft ook een luchtvochtigheid. Dat is de hoeveelheid waterdamp in de lucht. Als er teveel water in de lucht zit, gaat die waterdamp condenseren, er worden kleine druppeltjes, dat noemen we mist. Of in de badkamer zie je het stomen. Als je dat ziet is de luchtvochtigheid 100%. Meer waterdamp kan de lucht niet opnemen. In jouw eigen longen is de luchtvochtigheid ook 100%. Dat kan je goed zien als je op een koude dag uitademt. Dan komt er een wolkje mist uit je mond, de neus is kouder en droger en kan dus minder waterdamp condenseren. Vandaar dat je een wolkje mist uit je mond ziet komen en niet uit je neus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het gat van je neus een klein gat is waardoor de lucht sneller afkoelt. Probeer maar is uit te blazen als je een tuutje met je mond vormt, dan is de lucht uit je mond ook koud. En als je normaal uitademt is het warme lucht. En omdat het warm is, is het temperatuurverschil als het in aanmerking komt met de buitenlucht veel groter waardoor er dus condens ontstaat.