Wat is het verschil tussen een deksel en een dop?

Wanneer word iets een deksel genoemd en wanneer een dop? Er zijn deksels met schroefdraad en doppen zonder. Hoe is het verschil te zien?

waar sluit je een jampot mee? een deksel toch?
en wat zit er op een shampoo-fles?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
19.4K

Het beste antwoord

Volgens de Dikke Van Dale is "Dop" een deksel voor op een fles.
Een deksel is namelijk dat deel van een hol voorwerp dat dit van boven sluit. Bij een fles noemt men dat dus een dop.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De spelling
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een dop draai je en een deksel leg al haal je er zo af
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je een deksel ergens op legt en een dop zit meer vast, bijvoorbeeld een schroefdop en een dop voor in een wijnfles ofzo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in een wijnfles zit een kurk, dat is weer een andere categorie.
Ik denk dat het met de grootte te maken heeft.
Een deksel kan ook schroeven (deksel van een appelmoespotje; is geen dop).

Ik denk dat als iets een kleinere doorsnede heeft dan 10 centimeter je het een dop noemt, anders een deksel.

Iets vierkants noem je over het algemeen (ongeacht de grootte) een deksel en niet een dop.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De verhouding tussen de opening en de grootte van het desbetreffende af te sluiten object maakt het verschil tussen een deksel en een dop.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op een grote fles/pot met een kleine opening zit een dop, op een grote fles/pot met een (bijna) even grote opening zit een deksel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een prullebak heeft een deksel en een tube tandpaste heeft een dop.

Je kan dus veronderstellen dat een deksel altijd groter is dan een dop.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je geeft in je beschrijving eigenlijk zelf al het antwoord:
een pot heeft een deksel en een fles heeft een dop