Is de hoek altijd hetzelfde tussen de poolster en de horizon?

Ik moet positiebepalen, maar ik weet dat als je de hoek met de zon meet, deze hoek elke dag anders is, en dat je een correctiefactor moet toevoegen. Is dit ook met de poolster, of is de hoek altijd 52 vanaf Nederland en dus niet elke dag verschillend.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Kijk je op onze geografische breedte (52° NB) naar deze ster, dan zie je de Poolster onder een hoek van ook 52° met het horizontale vlak (in de richting naar het noordpunt).

De hoek met de horizon waaronder je de ster ziet, is dus eveneens de breedtegraad waarop je je bevindt.

Het nemen van de poolshoogte (op het noordelijk halfrond), geeft je informatie over je breedtegraad. De Poolster was, voor de ingebruikneming van onder andere GPS, van groot belang voor astronavigatie: het bepalen van de positie met behulp van hemellichamen.

De Grote Beer lijkt om de Poolster heen te draaien. In de afbeelding hiernaast is de positie van het sterrenbeeld is om de zes uur weergegeven. De Grote Beer behoort tot de circumpolaire sterrenbeelden. Dat betekent dat het een sterrenbeeld is dat altijd boven de horizon te vinden is. In onze streken komt de Grote Beer nooit op en gaat nooit onder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het plaatje uploaden wil niet lukken, dan maar zo: http://www.betavak.nl/steelpan.jpg
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus de poolster heeft altijd ene hoek van 52 graden, en dus niet alleen op 21 maart en september
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Op de 52ste breedtegraad (= o.a. Nederland ) wel, ja.
Cryofiel
9 jaar geleden
Klopt. Behalve als je heel precies gaat kijken, dan merk je dat de hoek met een tiende graad varieert doordat de Poolster niet exact in het verlengde van de rotatieas van de aarde staat (ik weet niet of het een tiende graad is of misschien zelfs minder; hoe dan ook, hij draait minirondjes rond de celestische noordpool). Als je op een termijn van duizenden jaren kijkt, beweegt de Poolster weg van de celestische noordpool, zodat hij steeds grotere rondjes gaat draaien en dus in de loop van de dag steeds een andere hoek met de horizon gaat maken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Cryofiel
Klopt helemaal. Bedankt voor de aanvulling !