is theologie wetenschap?

Wordt de Theologie gezien als de wetenschap?

(Graag geen meningen, maar bronnen of referenties van de wetenschap)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Theologie wordt gezien als een wetenschap. Godsdienstwetenschap. Het wordt onderwezen aan het WO (wetenschappelijk onderwijs, universiteit). Je moet er een VWO-diploma voor hebben. Het heeft een curriculum en hoogleraren.
Dus is het een wetenschap.

Er zijn trouwens ook mensen die wetenschappelijke studies maken over sprookjes, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie toevoeging, ook al vind ik het een vreemde manier om iets wetenschap te benoemen. ik neem zelf aan dat het woord wetenschap niet 1 betekenis heeft zoals het in de wetenschap daadwerkelijk wordt gezien. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschap Net als ik oh god zou zeggen dat ik daar geen "god" mee bedoel. Net als dat theorie vaak verkeerd wordt geïnterpreteerd. Ofwel een homoniem, veelal zelf verzonnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn er ook atheïstische theologen? Indien niet, dan is theologie geen wetenschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja die zijn er mister Write, er schijnen zelfs dominees/pastoors te zijn die niet geloven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn inderdaad theologen die atheist zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: Maar die houden de schijn op, dat telt niet. :-)
@stippel: Als je theologie zou kunnen interpreteren als 'de leer der godsdiensten' wil ik wel aannemen dat het een wetenschap kan zijn. Maar zuiver gesteld is het alleen een wetenschap als die door een atheïst bedreven kan worden. Als je zelf religieus bent ga je vanzelfsprekend uit van bepaalde premissen en is het automatisch is geen wetenschap meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel theologie gewoon wetenschap is, is het feit dat het aan universiteiten wordt onderwezen niet echt het bewijs dat het een wetenschap is. Astrologie is ook ooit aan universiteiten onderwezen, en dat kun je geen wetenschap noemen. @MisterWrite, De relatie atheisme en wetenschap is mij volstrekt onduidelijk. Evenals de uitspraak als dat je als gelovige vanzelfsprekend vanuit bepaalde premissen zou redeneren waardoor het geen wetenschap meer zou zijn. In 2009 is er onder theologen een hele discussie gestart over de betekenis van het woord "bara" (http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=16426). Dat is fundamenteel voor de schepping door god. Op en top wetenschap lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wetenschap is als je volgens een wetenschappelijkt methode te werk gaat. Kortom als je systematisch te werk gaat om kennis te vergaren. Theologie doet dat net zo goed als andere wetenschappen. Je kunt theologie alleen niet vergelijken met exacte wetenschappen maar zult het meer in de zachtere (sociale?) tak moeten zoeken. Daar worden andere methodieken gehanteerd dan bij de natuurwetenschappen, die op hun beurt volgens mij ook weer andere methodieken hanteren dan
formele wetenschappen als wiskunde en logica. In die zin zou je astrologie ook op een wetenschappelijke wijze kunnen bedrijven ware het niet dat ieder onderzoek zal aantonen dat er geen jota van klopt.en om je levensdagen te vullen met keer op keer aantonen dat iets niet klopt dat lijkt me ook zoiets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja. Zo geredeneerd is geschiedenis ook geen wetenschap, omdat niemand in staat is om de geschiedenis geheel en al onbevooroordeeld te bestuderen. Er bestaan namelijk alleen gekleurde getuigenverslagen en de geschiedenis zelf heeft al geleerd dat we niks leren van de geschiedenis. Voorstel: laten we die twee 'wetenschappen' schrappen.

Andere antwoorden (3)

Theologie is fictie in mijn ogen er is niet wetenschappelijk aan, wetenschap is zoals er staat WETEN SHAP, meten is weten theologie is niet te meten hoe wil je dus ooit de feiten er van weten dat kan dus niet maar hier is een voor voor je.

Gewoon even theologie en wetenschap googelen ;)

Toegevoegd na 45 seconden:
Een link voor je

Toegevoegd na 1 uur:
Er bestaan vele verschillende betekenissen en interpretaties van wetenschap. In het dagelijks leven wordt wetenschap veelal gezien als een vorm van kennis of weten. De Van Dale (2005) stelt, dat we de volgende vijf betekenissen onderkennen.[2]
1. het weten omtrent, de kennis en de bekendheid met iets.
2. wat men omtrent iets moet weten.
3. het systematisch geordende geheel van het weten en van de regels, wetmatigheden, theorieën, hypotheses en systemen waarmee verdere kennis verkregen kan worden.
4. het weten op een speciaal vakgebied.
5. de beoefenaars van de wetenschap.

Punt 3 is de wetenschappelijk term zoals Einstein, Newton, Kepler en alle ander grote namen van wetenschappers hem gebruiken.

Ik neem aan dat theologie als een wetenschap onder punt 1 en 4 zit.
Dus op dat punt neem ik het terug en is het een wetenschap!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel toch, sociale wetenschap? Is ook niet te meten toch? Of evolutiewetenschap (is een naam voor, kom er niet op)? Of zit ik er naast, kan ook hoor :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat mag jij vinden, maar de vraagsteller vraagt niet wat jij vindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef mijn mening maar daarnaast geef ik een bron waarin staat aangegeven dat het ook daadwerkelijk niet zo is. en Evolutietheorie bedoel je neem ik aan, is een wetenschappelijke theorie dat wil zeggen een geheel van denkbeelden, hypothesen en verklaringen die in onderlinge samenhang worden beschreven. In de wetenschap is een theorie een toetsbaar model ter verklaring van waarnemingen van de werkelijkheid. http://nl.wikipedia.org/wiki/Theorie En sociale wetenschap is ook iets dat je kan meten je kan het gedrag van een groep meten misschien een goed voorbeeld hiervan is massa hysteria http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_hysteria Daarnaast zijn er ook nog youtube filmpjes van groepsgedrag, dat als iemand gewond op straat ligt hoe meer mensen er lopen hoe minder snel er hulp geboden word. Dit is zichtbaar een meetbaar. Dat is Wetenschap.
Ja je kunt het toch ook bestuderen , de achtergronden , de ontstaan geschiedenis , de invloed op , en de behoefte van de mensen naar dingen willen te willen geloven , de invloed op de cultuur door de tijd heen , en anders om hoe dus in de veranderende tijd het geloof nog (weer ) een plaats kan krijgen . Ook de relatie met andere godsdiensten en afsplitsingen enz, ja daar valt heel veel te onderzoeken lijkt mij . Dus ja je kunt er een wetenschap van maken .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Natuurlijk is Theologie wetenschap. Er zijn theologie professoren, hoogleraars, faculteiten. Dat is geen spelletje spelen maar kennis vergaderen en opdoen van theologische feiten. Ook de predikanten geven zoveel kennis van Bijbel gedeelten door aan het kerkvolk. Geweldig wat een kennis wij daar op mogen doen van de Bijbel, van God en Goddelijke zaken. Mijn antwoord is du: Theologie is wel degelijk wetenschap.