Waarvan worden fleece-truien gemaakt?

of een fleece-dekentje mag ook natuurlijk, dat is hetzelfde materiaal.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van Fleece-schapen natuurlijk (;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh SonjaD, ik dacht van de Fleece-plant, net als katoen... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jullie hebben allebei de fleece klok horen klepelen maar weten niet waar het schaap hangt. Het is namelijk zo: De fleece schapen eten van de fleece plantjes en poepen daarna fleece keuteltjes en daarvan wordt fleece gesponnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL Peter

Het beste antwoord

Van oud gerecycled plastic.

Toegevoegd na 3 minuten:
Van de petfles om precies te zijn.
De flessen bestaan zowel in statiegeld uitvoering als in de vorm van wegwerpverpakkingen. De laatste soort heeft doorgaans een dunnere wand, waardoor op materiaalkosten en transportkosten kan worden bezuinigd. Het bedrijfsleven is voorstander van eenmalig gebruik, omdat winkels en supermarkten dan geen lege flessen meer hoeven in te nemen. Doorgaans worden wegwerpflessen met het overige huisvuil verbrand. Pet kan ook worden hergebruikt door het te vergruizen. Dit gebeurt bij retourflessen die aan het eind van hun levenscyclus zijn gekomen. Van het granulaat dat door vergruizen van de afgedankte flessen ontstaat kunnen andere producten worden gemaakt, bijvoorbeeld dashboards in de auto-industrie of fleece-truien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mercikes

Andere antwoorden (3)

Gerecyclede cola-flessen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom niet van sinasflessen?
rebecca
14 jaar geleden
ik heb er 1 van 7up flessen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die ook... eigelijk is het antwoord van Danielle1975 veruit het beste, maar haar toevoeging stond er nog niet toen ik dit antwoord inklopte.
Van polyethyleentereftalaat. Dus synthetisch materiaal op polyesterbasis.

Door de productie krimt het en krijgt het het uiterlijk/ gevoel van wol.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kortom, dus van hetzelfde materiaal waarvan PET flessen worden gemaakt. PET is namelijk de afkorting van polyethyleentereftalaat.

Toegevoegd na 7 minuten:
CeDo is één van de bedrijven die PET flessen recycled om het PET weer te hergebruiken, o.a. bij de productie van fleece truien. Zie het blad Chamelot (2007) in bijgevoegde link.

Toegevoegd na 14 minuten:
OM precies te zijn worden PET flessen gemaakt van PTA (Purified Tereftalic Acid) dat wordt omgezet in PET (polyethyleentereftalaat).

quote van BP:
"De flessen wordt vermalen, gereinigd en ten slotte omgevormd tot PET-schilfers. Net zoals bij nylon bijvoorbeeld worden die schilfers dan gesmolten en daarmee spinnen de fabrikanten het fleece-garen. Hoewel er producenten zijn die omwille van bijzondere eigenschappen toch een aandeel ‘verse’ grondstoffen gebruiken, blijft fleece een bij uitstek met gerecycleerde producten gemaakt materiaal. "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de petrochemische industrie wordt van olie plastic gemaakt. Dit plastic wordt na gebruik verzameld en tot dunne draadjes oftewel vezel gemaakt. Vervolgens weeft men er stof van.
En als je dan ook nog weet dat olie van minerale oorsprong is en dat minerale komt van eens levende biomassa (flora en fauna)maar er geen biomassa komt van niet door de natuur afbreekbare fleece dan is licht in te zien dat je geen van zulke fleecetruien ziet in kringloopwinkels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou en of je ze ziet in de kringloopwinkels! Mijn man heeft een fleecetruien en fleecevesten-tic en houdt niet op ze daar te kopen. ;-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minnetje was overigens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat dan een kringloopwinkel of een tweedehandswinkel want daartussen is een verschil? Recyclen en hergebruik zijn twee aparte dingen-
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is echt een kringloopwinkel waar ze de fleecetruien voor ca. €4,50 verkopen. En ze zien er zo goed uit dat mijn man er steeds weer voor valt. ;-) ;-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar hij is geen poepmolecuul!