Hoe kort je mijnheer af ?

Ik zou een mailtje willen starten met : "Geachte mijnheer Peeters", maar hoe moet ik mijnheer afkorten ? Mr Peeters lijkt me Engels.

14 jaar geleden
15.8K

Het beste antwoord

Sterker nog: Geachte Mijnheer is not done.

Je zegt dan eigenlijk geachte mijn heer, en je kan er maar een van de twee gebruiken, dus Geachte of Mijn.

De suggestie van hierboven, Geachte Heer is derhalve de beste (voor Geachte de enige) keuze.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan wel heer zonder hoofdletter he? Want het is niet Onze Lieve Heer die hij schrijft. :)

Andere antwoorden (5)

Van "Ikhebeenvraag.be" door een lector Nederlands:

Bij het adresseren van brieven aan mensen kort je de heer en mevrouw liever niet af. Gebruik in adresseringen ook niet het woord mijnheer/meneer of de afkorting daarvan Mr. of M. De afkorting Mr. is volgens Van Dale de verouderde afkorting van mijnheer. M. zou volgens sommigen voor zowel mijnheer als mevrouw staan.

De heer kan je afkorten als Dhr., maar dat doe je dus liever niet in adresseringen. Na De heer of Mevrouw worden academische graden wel afgekort. Een brief aan de ingenieur Martens kan je dus als volgt adresseren De heer ir. Martens, een brief aan de advocate Coopman wordt dan Mevrouw mr. Coopman. De afkorting Mr. staat immers voor meester in de rechten, een academische graad in de rechtsgeleerdheid. In zakelijke brieven kan De heer of Mevrouw voor die titel worden weggelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geachte heer Peeters??? Dat zou je er ook van kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom wil meneer uberhaupt afkorten? Meneer is toch goeie prima?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de enveloppe dien je te schrijven:
Aan Dhr. J. Peeters (inclusief de voorletters).
Betreft het een werknemer van een bedrijf en stuur je de brief naar het bedrijf, dan schrijf je:
Naam bedrijf
t.a.v. dhr. J. Peeters
Ook op het briefhoofd zet je dan aan (of t.a.v.) dhr. J. Peeters.

De aanhef van de brief wordt dan:
Geachte heer Peeters,

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik lees nu pas dat het een 'e-mail' betreft. Maar daavoor gelden min of meer dezelfde regels. Stuur je het naar een bedrijf, dan zet je bij het onderwerp 't.a.v. dhr J. Peeters' en als aanhef 'Geachte heer Peeters'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou 'de heer' niet afkorten tot dhr. Het scheelt maar twee tekens en staat een stuk slordiger.
De mail zou je kunnen beginnen met:
Geachte Hr. Peters
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou ik die twee letters niet weglaten en kiezen voor Geachte heer Peeters, Dat staat wel zo netjes.