hoeveel m2 zonnepanelen zouden er in nl geplaatst moeten worden om geheel nl van alle stroom te voorzien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Uit de bron: Als de volledige dakoppervlakte van alle huizen van 1 miljard vierkante meter met zonnepanelen met 18% efficiëntie wordt bedekt, levert dit per jaar 144 miljard kilowattuur op.

Totale productie voldoende?
Het totale elektriciteitsverbruik in Nederland was in 2008 104 TWh (104 miljard kilowattuur). In principe is het dus mogelijk alle benodigde elektriciteit in Nederland door middel van zonnepanelen op daken op te wekken. Er zit hier echter een flinke adder (liever gezegd: een boa constrictor) onder het gras. Deze energie wordt namelijk vooral in de lente en zomer geproduceerd. In de winter is er een tekort. Er moet dus een enorme hoeveelheid energie worden opgeslagen.

—————-
1 miljard vierkante meter is dus wel voldoende maar niet in de winter, je moet het dus opslaan. Maar 722 miljoen vierkante meter zou dus voldoende zijn voor een jaar stroom in Nederland als je het op kan slaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, geen idee: dat is een goeie nieuwe vraag!
De is de Electriciteits PRODUCTIE van nederland in 2010: 114,734 miljard per jaar. Het is erg moeilijk om het verbruik te vinden van heel Nederland omdat het meestal alleen de huishoudens worden aangegeven en daarbij mis je dan de industrie. Die juist weer heel erg veel verbruikt.

Uitgaande van een zonnepaneel van 300watt/piek
afmeting: 195,6 x 99,2

In Nederland wordt over het algemeen een rekenfactor van Wattpiek naar kWh per jaar gehanteerd van 0,85.

opervlakte paneel 195,6 x 99,2 = 19403,52 CM2

19403,52 CM2 = 1,94 M2

Watt/piek per M2 = 300 : 1,94 = 154,64

Opbrengst Per M2 perjaar = 154,64 x 0,85 = 131,44 Kwh/M2

Opervlakte nodig voor dezelde electriciteits productie = 141.734.000.000 : 131,44 = 1078317102,86 M2

Dus 1078,317102,86 M2

Dat is 1078,31 KM2

Opervalkte van Nederland is 37.354 km²

percetage van Nederland dat bedekt zou moeten zijn met Zonnepanellen = 37.354 : 1078,31 x 100 = 34%

http://www.zonnepanelen.nl/panelen/zonnepaneel-280-watt.html

https://www.google.nl/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=eg_use_elec_kh_pc&idim=country:NLD&dl=nl&hl=nl&q=elektriciteitsverbruik%20nederland#!ctype=c&strail=false&bcs=d&nselm=s&met_y=electricity_production_kwh&scale_y=lin&ind_y=false&idim=country:NLD&ifdim=country:region:ECA&pit=1264287600000&hl=nl&dl=nl&ind=false

http://www.energie-technologie.nl/zonnepanelen.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_oppervlakte