is koude lucht krachtiger dan warme?

is de wind s'winters door de lage temperatuur krachtiger dan de warme s'zomerse bij hetzelfde aantal beaufort, doordat de luchtdeeltjes dichter op elkaar zitten?

Toegevoegd na 15 uur:
toegevoegd:

Gezien de schaling van de windkracht (beaufort) is gerelateerd aan de windsnelheid, zegt dit dus niet alles over de energie van de wind.
Zie het verschil als de energie die een smart tov een hummer heeft waneer hij aan het rijden is en iemand aanrijdt; de smart heeft minder massa en dus minder energie.
....te vergelijken met winterse lucht??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Jazeker, want koudere lucht is zwaarder, dus krachtiger... Klopt helemaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou kunnen.

Zelf denk ik meer dat warmere lucht dichter bij je lichaamstemperatuur zit, en daardoor als zacht en aangenaam aanvoelt.

Koude lucht heeft zo een groot verschil met je lichaamstemperatuur, dat het vaak hard en kil aanvoelt. Dit voel je als krachtiger, omdat jouw gevoel meer moet doen om het jouw aangenaam te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koude lucht bevat minder vocht (en daarmee energe) dan warme lucht. Koude lucht voelt hooguit krachtiger aan, omdat de temperatuur verder onze lichaamstemperatuur ligt.