Hoe kan Luxemburg zo'n klein land het rijkste land ter wereld zijn?

http://financieel.infonu.nl/geld/18690-rijkste-landen-ter-wereld.html

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

GDP zegt ook niet alles. Je moet minimaal GDP en schuld op een manier met elkaar verrekenen. En dan eigenlijk niet alleen staatsschuld ook persoonlijke schulden en schulden van bedrijven. (maar dat is lastig) dit is een mooie lijst. (zie bron, ook niet alleszeggend) Luxemburg zeer laag. (dat is positief) Noorwegen staat bijvoorbeeld hoog op de lijst van de vrager, maar zeer afhankelijk van olie en een hoge staatsschuld. Olie zal ooit opraken maar de staatsschuld blijft, hoewel ze die met de olie-inkomsten kunnen gaan aflossen. Waarom Luxemburg volgens mij een hoog GDP per hoofd: Veel banken en organisaties met buitenlands personeel die wel bijdragen aan het GDP, maar niet meetellen Waarom rijk: Zaakjes op orde, lage staatsschuld.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_lan...

Heeel veeel banken!!

Luxemburg is het belangrijkste transit-land van Europa door zijn centrale ligging. Het lijkt wel of alles wat er verhandeld wordt in Europa door dat landje gaat. Zie:

Bronnen:
http://import-export.suite101.com/article....

Omdat ze hun zaken op orde hebben, Veertig jaar geleden was Nederland die dat had en wij verre weg de rijkste waren, tot de o.a de PVDA wat te zeggen kreeg.

Mijn vermoedens hebben altijd gezegd dat het komt omdat de EU zijn hoofdkantoor er heeft zitten.. Volgens mij hebben die lui gewoon een stapje voor op de europese politiek (macht en dus geld)

doordat daar de accijnsen lager liggen worden er massaal door andere EU-burgers brandstof en sigaretten ingeslagen. extra wegen of ziekenhuizen zijn er niet voor nodig omdat de meeste brandstof en sigaretten buiten Luxemburg wordt opgebruikt.

Geen krijgsmacht

Ze zijn niet het rijkste land ter wereld. Ze hebben misschien het hoogste inkomen per hoofd van de bevolking, maar er zijn niet zoveel hoofden. Dus stelt Luxemburg niet veel voor. Hetzelfde geldt voor het tweede land: Singapore. Landen als Indonesië is rijker dan Nederland, als je tenminste naar het Nationaal product kijkt. Het probleem is ‘Rijk’ en ‘Rijker dan’ zijn nietszeggende begrippen, die alleen worden misbruikt om bepaalde doelen te bereiken. Singapore schrijft steeds dat ze rijker zijn dan Maleisië en zefs rijker dan Engeland, maar dat is elleen maar per hoofd van de bevolking, en dan manipuleren ze de cijfers nog zo, dat gastarbeiders in Singapore niet worden meegeteld. Hoe klein en kinderachtig kan een klein land zijn. Praat liever over een kleinere of grotere economie, d.w.z. over het Bruto Nationaal Product (GDP) In dat opzicht staat Luxemburg ergens ondeaan: Uganda ............. 29 Luxemburg…...... 39 Nederland ....... 640 Indonesia ........ 837 Griekenland......1066 Italie................ 1786 Duitsland......... 2810 GDP in miljarden $ (2007) Ik heb de laatste drie landen erbij gezet vanwege de actualiteit en om wat meer begrip te krijgen Luxemburg stelt niet veel voor en Griekenland is niet zo klein als men in de krant suggereert.

Luxemburg weet heel goed om te gaan met haar milieu. Meer is al gezegd