Hoe kan Luxemburg zo'n klein land het rijkste land ter wereld zijn?

http://financieel.infonu.nl/geld/18690-rijkste-landen-ter-wereld.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.6K

Het beste antwoord

GDP zegt ook niet alles.

Je moet minimaal GDP en schuld op een manier met elkaar verrekenen.
En dan eigenlijk niet alleen staatsschuld ook persoonlijke schulden en schulden van bedrijven. (maar dat is lastig)

dit is een mooie lijst. (zie bron, ook niet alleszeggend)

Luxemburg zeer laag. (dat is positief)

Noorwegen staat bijvoorbeeld hoog op de lijst van de vrager, maar zeer afhankelijk van olie en een hoge staatsschuld.
Olie zal ooit opraken maar de staatsschuld blijft, hoewel ze die met de olie-inkomsten kunnen gaan aflossen.

Waarom Luxemburg volgens mij een hoog GDP per hoofd:
Veel banken en organisaties met buitenlands personeel die wel bijdragen aan het GDP, maar niet meetellen

Waarom rijk:
Zaakjes op orde, lage staatsschuld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Heeel veeel banken!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luxemburg is het belangrijkste transit-land van Europa door zijn centrale ligging. Het lijkt wel of alles wat er verhandeld wordt in Europa door dat landje gaat.
Zie:
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie heldere informatie plus 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens. Ben nauw betrokken bij het transport en het is precies zoals jij het zegt: "Alles loopt via Luxemburg" +1
AWM
13 jaar geleden
Dank je voor het compliment. Ik ken je nog niet, dus onder welke naam had je dat al een keer gezegd? (vanwege dat 'Nogmaals'...).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder meerdere namen. Trek het je overigens niet persoonlijk aan, want ik wil je alleen scherper hebben. Dat artikeltje dat je aanhaalt is 100 % promotie van luxemburg. Dat praat jij teveel na. Het lijkt een beetje op het citeren van een advertentie van Olaz: binnen een maand 50 % minder rimpels :-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Italklaas: vooral sinds vrachtauto's op de Duitse autobahn tolgeld moeten betalen, gaat al het transport naar het Zuiden via Luxemburg
HaHaHaHa.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om niet voor kwebbelaar te worden uitgemaakt ook hier cijfers in Billion US$ over 2007 FOB Nederland...... Export 457 Import 404 Tekort 53
Luxemburg......Export 20 Import 25 Overschot 4 Van het artikel blijft geen spaan heel! Nederland is veel en veel groter. Nederlanders geven op alle gebieden meer uit dan ze ontvangen, en daarom verarmt Nederland. Alle cijfers door mij geciteerd zijn officieel en overnomen uit het CIA world factbook 2009
AWM
13 jaar geleden
Oh oh. Uit Wiki:
"Luxemburg heeft nauwe handelsbanden met de buurlanden en geniet de voordelen van een open Europese markt als lid van de EU. Het staat met een bbp van $ 113.044 per hoofd van de bevolking (2008) bovenaan op de lijst van het IMF . Ter vergelijking: Nederland staat 9e op deze lijst met $ 52.500 en België staat 14e met $ 47.289. "
Omdat ze hun zaken op orde hebben, Veertig jaar geleden was Nederland die dat had en wij verre weg de rijkste waren, tot de o.a de PVDA wat te zeggen kreeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vermoedens hebben altijd gezegd dat het komt omdat de EU zijn hoofdkantoor er heeft zitten.. Volgens mij hebben die lui gewoon een stapje voor op de europese politiek (macht en dus geld)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doordat daar de accijnsen lager liggen worden er massaal door andere EU-burgers brandstof en sigaretten ingeslagen. extra wegen of ziekenhuizen zijn er niet voor nodig omdat de meeste brandstof en sigaretten buiten Luxemburg wordt opgebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen krijgsmacht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn niet het rijkste land ter wereld. Ze hebben misschien het hoogste inkomen per hoofd van de bevolking, maar er zijn niet zoveel hoofden. Dus stelt Luxemburg niet veel voor. Hetzelfde geldt voor het tweede land: Singapore.

Landen als Indonesië is rijker dan Nederland, als je tenminste naar het Nationaal product kijkt.

Het probleem is ‘Rijk’ en ‘Rijker dan’ zijn nietszeggende begrippen, die alleen worden misbruikt om bepaalde doelen te bereiken.

Singapore schrijft steeds dat ze rijker zijn dan Maleisië en zefs rijker dan Engeland, maar dat is elleen maar per hoofd van de bevolking, en dan manipuleren ze de cijfers nog zo, dat gastarbeiders in Singapore niet worden meegeteld. Hoe klein en kinderachtig kan een klein land zijn.

Praat liever over een kleinere of grotere economie, d.w.z. over het Bruto Nationaal Product (GDP)
In dat opzicht staat Luxemburg ergens ondeaan:
Uganda ............. 29
Luxemburg…...... 39
Nederland ....... 640
Indonesia ........ 837
Griekenland......1066
Italie................ 1786
Duitsland......... 2810

GDP in miljarden $ (2007)
Ik heb de laatste drie landen erbij gezet vanwege de actualiteit en om wat meer begrip te krijgen
Luxemburg stelt niet veel voor en Griekenland is niet zo klein als men in de krant suggereert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zie je maar dat GDP ook niet alles zegt.
Nederland kan ook geld gaan lenen en daarmee zijn GDP verhogen (zoals Griekenland) gaat alleen wel een keer fout.
Je moet minimaal GDP en schuld op een manier met elkaar verrekenen. dit is een mooie lijst. (ook niet alleszeggend)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_staatsschuld luxemburg zeer laag.
Luxemburg weet heel goed om te gaan met haar milieu. Meer is al gezegd