Aldus bibliotheek.nl

Eigenlijk is hier niet één waarde voor te geven. Deze temperatuur hangt namelijk af van de samenstelling, structuur en stapeling van het papier. Wanneer we echter uitgaan van een A4-tje dan kun je zeggen dat deze bij een omgevingstemperatuur van ± 200°C zal ontbranden. Bij grotere stapeling van goed isolerend papier (b.v. tissues) kan deze temperatuur lager liggen. Zo is het vergelen van bijvoorbeeld krantenpapier ook al een gevolg van oxidatie van het papier. In principe is papierbroei (vergelijkbaar met hooibroei) mogelijk, wat echter in de praktijk vrijwel niet voorkomt.

Toegevoegd na 58 seconden:
Overigens houdt dit in dat je water kunt koken in een papieren bakje. Zolang het water niet verdampt is koelt dit het papier aan de onderkant van het bakje, zodat het niet kan ontbranden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om precies te zijn ligt de ontbrandingstemperatuur van papier op:
451 Graden Fahrenheit = 232.777778 Graden Celsius
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om papier aan te steken is toch echt veel meer dan 700 graden celsius nodig.
Dat hangt sterk af van soort papier, verdelingsgraad, vochtgehalte en zuurstofgehalte/ zuurstof toevoer.
Boven 300 graden ontleedt papier echter en vormt brandbare gassen.Dat is echter een ander proces dan in brand vliegen.
Deze moeten echter aangestoken worden, dus een 1000
graad Celsius is wel nodig
Met een peuk van 700 graden steek je GEEN BENZINE AAN.
Benzine is vluchtiger dan papier en de ontstekingstemperatuur zal bij die van papier-ontledigsgassen liggen.
De vlam ven een aansteker is ongeveer 1000 graden.
Benzinedamp en papier zwichten hiervoor en vliegen in brand.
De vonk van een electrostatische ontlading of een piezo-ontsteker is tot 20 000 graden Celsius!!
Pas dus bij deze droge lucht op voor electrostatische ontladingen en brandbare stoffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een beroemde film en die nomet Fahrenheit 451 waarbij een stelletjes militaire brandwermannen de opdracht van een dictator krijgen alle boeken (PAPIER) te vervranden Vandaar de film naar het boek van Ray Bradbury en de fim van Truffaut .En F 451 is 333 Celsius maar dat wits je wel.