Hoeveel procent van de aarde is water?

Ik weet dat 70% procent van de oppervlakte water is, maar hoeveel procent van de inhoud van de aarde bestaat uit water?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
11.1K
LeonardN
4 jaar geleden
Bijzonder weinig
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/aardrijkskunde/vraag/639985/bestaat-wereld-water-aarde/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat weet niemand.
Allereerst omdat men niet weet waar overal in de aarde water zit.
Ten tweede denkt de wetenschap anno nu weer anders over het ontstaan van water op de aarde.
Ofwel, zeeën, oceanen....zijn niet de enige waterbronnen van onze planeet.
Beetje ouder al, maar interessant: https://www.hln.be/wetenschap-planeet/wetenschappers-vinden-gigantische-ondergrondse-oceaan-diep-in-de-aardkorst~a6cb0224/

Antwoorden (1)

Als je kijkt naar de opbouw van de Aarde, dan moet je die vergelijken met een appel. De aardkorst om de Aardbol is net zo dik als de schil om een appel. Heel dun dus.
De aardkorst heeft een oceanische korst met water (Oceaan) dat maximaal 10 km diep is (in de diepste troggen). Tot het middelpunt van de aarde is het 1216 km.
Als je dus héél globaal wilt berekenen hoeveel % de waterlaag op Aarde is ten opzichte van het geheel kom je uit op heel veel minder dan 0,8%.
Onder de schil van de Aardkorst is geen water en alleen maar (vloeibaar) gesteente (denk maar aan de vulkanen). Bestudeer dit stukje Aardkunde eens op de link.
Bedenk daarbij ook, dat de oceanen die men gevonden denkt te hebben ergens verborgen in de Aardkorst nog steeds horen bij dat dunne appelschilletje aan de buitenkant.
Toegevoegd op 13 januari 2020 20:40: tekst