Hoe schrijf ik het beste een verslag?

Ik doe mee aan een project waarbij ik een patient enige tijd heb gevolgd. Nu moet ik een kort (2-3 A4tjes) verslag schrijven over de ziektebeleving en de eisen aan de gezondheidszorg die gesteld worden etc. Dit schiet echt voor geen meter op, ik ben nu al bijna 4 weken bezig en ik heb nog geen A4tje kunnen typen. Een klein beginnetje lukt meestal wel, maar daar stopt het ook. Nog nuttige tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Ik kan moeilijk voorstellen dat je er 'al vier weken mee bezig bent' zonder dat er zo weinig op papier komt. Dat je wel kunt typen heb je zojuist laten zien door deze vraag te stellen. Dat je het mogelijk lastig vind om woorden te vinden die adequaat de situatie omschrijven lijkt me waarschijnlijker.

- Computer uitzetten.
- Hoofdbegrippen opzoeken in een goed woordenboek (of studieboek) en opschrijven.
- Papieren ringband en een goede vulpen in een tas stoppen. Wandeling maken en opschrijven wat je te binnen schiet. Beetje mijmeren, om 'woorden en zinnen' op te schrijven. Maak je niet druk om de samenhang dat moet je later pas doen.
- Eisen (je 'etc.') gebruiken om zinnen met een vragend voornaamwoord te bedenken. Daarop een antwoord proberen te geven waar je bij benadering tevreden mee bent.
- Een van de laterre dingen is structuur aanbrengen in de tekst (het 'lopend' maken). Zie hiervoor ook de andere antwoorden.

Kortom: delen, ontleden, analyseren en op het laatst pas weer samenvoegen.

Bijv.
Wat is ziektebeleving? Door wie wordt die ziekte beleefd? Wat zijn gezondheidseisen? Hoe ben ik daar mee omgegaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou bij de opleiding die ik volg een voorbeeld en/of richtlijnen vragen voor het schrijven van een dergelijk rapport.
Het lijkt me dat een opleiding zijn leerlingen moet begeleiden en niet moet laten zwemmen.
Alles mot je leren, dus rapporten schrijven ook.
Vraag je leraar naar de richtlijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien heb je iets aan deze pagina

Toegevoegd na 2 minuten:
daar staat omschreven waar je op moet letten bij het maken van een verslag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet eerst de hoofdlijn op: wat moet er allemaal in? Hoe verdeel ik dat in 'kopjes'? Ga dan kijken hoe je die hoofdlijn gaat invullen.

Kijk eens bij onderstaande link, dan krijg je een goed idee van hoe je een structuur kunt opzetten en invullen

Geef jezelf een stok achter de deur (ik ga NU een halve bladzijde schrijven voor ik weer naar de koffiezetter mag) en stel jezelf een beloning in het verschiet voor als het klaar is! Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je begint met het maken van een indeling van je verslag: alle belangrijke punten waar iets over te vertellen valt. In de vraag heb je er al een vingerwijzing naar gegeven: ziektebeleving kan je opdelen in -de symptomen, -de specifieke manier hoe de patient dit ervaart, - de manier hoe de patient dit communiceert en deelt met zijn familie en vrienden, en nog meer van dit soort zaken.
Als je op deze manier allemaal onderwerpen noteert, en je gaat daarna gewoon invullen wat daar over elk onderwerp te schrijven is, dan heb je al snel een aantal blaadjes vol.
itsme