Ruikt het luchtje wat aan aardgas is toegevoegd overal ter wereld hetzelfde?

Het penetrante luchtje dat je ruikt als je jouw gasfornuis opendraait is een stofje dat aan aardgas is toegevoegd (als ik het goed heb).
Dit uit veiligheidsoverwegingen omdat aardgas zelf blijkbaar geurloos is.
Is dit geurtje wat dus toegevoegd word overal ter wereld hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.6K
Antoni
11 jaar geleden
Wat een leuke vraag! Ik ben benieuwd naar het antwoord!

Antwoorden (1)

Zo heel moeilijk was het niet om het antwoord te vinden...

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgas staat dit:

"Geurstof

Schoon aardgas (ontdaan van de zwavelwaterstof) is reukloos. Om ervoor te zorgen dat gaslekken snel kunnen worden opgespoord, wordt aan aardgas dat aan huishoudens wordt geleverd een zeer sterk en vies ruikende stof toegevoegd. In Nederland wordt hiervoor 18 mg/m3 tetrahydrothiofeen toegepast, dat zorgt voor de in Nederland welbekende gaslucht. In delen van Duitsland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk wordt tert.-butylmercaptaan toegepast. In België worden beide stoffen toegepast met telkens één soort odorant per aardgasdistributienet. Ook andere thiolen en dimethylsulfide worden gebruikt.

Het spreekt vanzelf dat het een stof moet zijn die bij verbranding reukloos is. Wat ook belangrijk is, is dat men het gas al ruikt voordat het mengsel lucht-aardgas gevaarlijk wordt, d.i. bij ongeveer 5% aardgas in de lucht. Op die manier heeft men de kans om tijdig het lek te ontdekken en in te grijpen. Een odorant zal opgemerkt worden vanaf ca. 1% aardgas in de lucht."

Dus het stofje, dat wordt toegevoegd, is niet overal hetzelfde.
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Oeps, ik weet niet of die stoffen allemaal hetzelfde ruiken. Daar ging het de vraagsteller toch eigenlijk om... Is er iemand met de (scheikundige) kennis die mijn antwoord compleet kan maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind jouw antwoord wel interessant. Mede doordat 2 jaar geleden bij ons op zolder een penetrante gaslucht hing. Alles afgesopt maar kon niets vinden. Totdat ik aan de leiding naar CV ging controleren en deze uit de sok schoot. Het soldeer was niet voldoende doorgevloeid. Dankzij die 'gas'lucht is mij een hoop ellende bepaard gebleven. + voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het wel of niet makkelijk vinden van een antwoord is geen belemmering voor het stellen van vragen op GV
http://www.goeievraag.nl/pagina/richtlijnen/ Bovendien zou een groot deel van de vragen verwijderd kunnen worden waarop redelijk makkelijk een antwoord te vinden is. Maar toch bedankt voor het duidelijke antwoord :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw vervolgvraag is ook een hele goede! Ik zal het straks eens vragen aan de huis-tuin-en-keukenscheikundige hier. Het zou anders kunnen betekenen dat ik gaslucht in een ander land niet als zodanig herken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist Stippel, daar was het mij eigenlijk om te doen. Stel dat je ergens in het buitenland bent en je ruikt iets wat je niet kunt plaatsen, dan gaat er geen "alarmbel" bij je rinkelen net zoals je hier in Nederland de bekende gaslucht ruikt.
En het is geen vervolgvraag, het is juist de vraag die ik al stelde. :-) Maar ben erg benieuwd naar het antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het nog even nagevraagd: het zijn allemaal stinkstofjes die ongeveer dezelfde lucht geven. Als je een gevoelige neus hebt zal het dus wel anders ruiken, maar je zult toch denken 'Gas!'. De geur wordt veroorzaakt door de zwavelverbinding.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
@ Pinokkio
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat ik, toen ik in het buitenland woonde en een gaslek had, de lucht die ik toen rook niet herkende als 'gaslucht'. Pas uren later ging ik een mogelijk verband vermoeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok dat is dus in tegenspraak met wat Stippel zegt.