Wat is het verschil tussen Multidisciplinair-, Interdisciplinair-, en Transdisciplinair Onderzoek?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
75K
Antoni
11 jaar geleden
Ik vind dit een goede vraag! In theorie zal er vast verschil zijn tussen de drie termen. In de praktijk vraag ik me af of iemand het verschil zal opmerken: bij alledrie de termen zijn meerdere wetenschapsgebieden betrokken bij het onderzoek.
Antoni
11 jaar geleden
Mijn eerste reactie heb ik gegeven vóór ik informatie ging zoeken om een antwoord te geven. Hierbij een reactie na het geven van mijn antwoord: Heel veel dank voor het stellen van deze vraag! Van het begrip "Transdisciplinair Onderzoek" had ik nog nooit gehoord. Het verschil tussen "Multidisciplinair Onderzoek" en "Interdisciplinair Onderzoek" wist ik eigenlijk niet meer precies. Door het zoeken van informatie voor het antwoord is mijn kennis weer opgefrist en uitgebreid! Dankjewel!

Het beste antwoord

Bij alledrie de vormen van onderzoek is sprake van samenwerking tussen verschillende disciplines of wetenschapsgebieden. De samenwerking wordt steeds intensiever van multidisciplinariteit via interdisciplinariteit naar transdisciplinariteit.

Van transdisciplinair onderzoek vond ik overigens twee definities. Bij één van die definities geldt wat ik hierboven schreef. Bij de andere definitie geldt dat er sprake is van transdisciplinair onderzoek wanneer wetenschappers bij een onderzoek samenwerken met maatschappelijke actoren die geen wetenschappelijke achtergrond hebben.

1. Bij multidisciplinair onderzoek wordt kennis uit verschillende disciplines gecombineerd.

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Multidisciplinair staat hierover deze tekst:

"Om een bepaald onderwerp vanuit meerdere perspectieven te kunnen onderzoeken, of om een bepaalde technologie te kunnen ontwikkelen, is het vaak noodzakelijk om kennis te combineren die afkomstig is uit verschillende disciplines, die over het algemeen als eenheden van onderzoek en onderwijs worden gezien. Om deze reden bestaan er vele multidisciplinaire onderzoeksgroepen, onderzoeksprogramma's en onderzoeksinstituten.

Omdat wetenschappelijke ontdekkingen steeds vaker plaatsvinden op grenzen van disciplines en economische innovaties en maatschappelijke vernieuwingen steeds vaker inbreng vergen uit meerdere vakgebieden, wordt multidisciplinair onderzoek steeds belangrijker.

Multidisciplinaire wetenschap leidt niet tot een echte integratie of wederzijdse beïnvloeding van de betrokken disciplines. Dit is wel het geval bij interdisciplinariteit. "

2. Bij interdisciplinair onderzoek wordt niet vastgehouden aan de eigen discipline of het eigen vakgebied, maar wordt een tussenpositie gecreëerd. Soms is dat door de perspectieven van andere wetenschappen te combineren.

3. Transdisciplinair onderzoek kan worden beschouwd als ultieme vorm van interdisciplinair onderzoek. Concepten, methoden en axioma's uit verschillende disciplines worden volledig geïntegreerd. Deze opvatting van transdisciplinair onderzoek was met name in de 70'er jaren van de vorige eeuw gemeengoed.

Transdisciplinariteit werd gezien als één algemene wetenschappelijke theorie van systemen en structuren. Het doel was alle disciplinaire kennisdomeinen te laten convergeren tot één eenheid van kennis.

Transdisciplinariteit werd opgevat als een hoger stadium van interdisciplinariteit met een gedeeld fundament en gedeelde terminologie voor alle wetenschappen.