Wat zijn isotopen,en waar worden ze van gemaakt?

Vaak lees ik op teletekst over isotopen. Maar wat zijn dit,waarvoor dienen ze en waarvan worden ze gemaakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Het element van wat een atoom is wordt bepaald door het aantal protonen in de atoomkern. Bij een bepaald aantal protonen kan het aantal neutronen in de atoomkern verschillend zijn
Dit zijn dan verschillende isotopen van hetzelfde element.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Dreamqueen,
Als je een beetje scheikunde hebt gehad, weet je dat alle stoffen op aarde opgebouwd zijn uit 'elementaire deeltjes' die we atomen noemen. Zeg maar de bouwstoffen van alle stoffen op aarde. Vroeger dacht men dat atomen de allerkleinste deeltjes waren, later bleek dat ook atomen weer uit nog kleinere deeltjes bestaan: protonen, neutronen en elektronen.

Van sommige van die bouwstoffen komen meerdere varianten voor, die heel sterk op elkaar lijken, maar nét meer of minder elektronen hebben dan hun 'bijna-tweelingbroertjes'. Deze stoffen noem je isotopen. Ze hoeven dus niet persé gemaakt te worden, in de natuur komen ze ook voor. Zo heb je b.v. het atoom O (die b.v. in zuurstof, O2, of water, H2O, zit) in een aantal varianten.

Isotopen worden veel gebruikt in b.v. de medische wetenschap, omdat ze een klein beetje radio-actief zijn. Ze zijn dus heel goed zichtbaar te maken in je lichaam en kunnen zo gebruikt worden om nauwkeurige foto's te maken van 'de binnenkant'. Voor dit soort doeleinden kunnen we ook isotopen maken. Hoe dat gaat, is weer een verhaal apart, zie de link hieronder.

Dit is nogal een basale uitleg, maar het zou je een klein beetje een idee kunnen geven van hoe het zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Isotopen worden niet gemaakt, die zijn vaak het product van iets anders... Als materialen bestookt worden met radioactiviteit dan kan het zijn dat een element verandert in een radioactieve variant... Dat radioactieve element, dat isotoop, kan worden gebruikt voor medische doeleinden, zoals bestraling...

Ze worden gemaakt uit het oorspronkelijke niet radioactieve element...

Koolstof 16 is een isotoop...