Is het waar dat Bolivia of Oostenrijk of Zwitserland ooit een minister van marine heeft gehad?

Lnden die niet aan zee grenzen. Ik meende dat het Oostenrijk was (de mannelijke hoofdpersoon in The Sound of Music?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (2)

De Kaiserliche und Königliche Kriegsmarine was de marine van de dubbelmonarchie Oostenrijk-Hongarije.

De marine bestond onder deze naam vanaf 1867 na de formatie van Oostenrijk-Hongarije. Hiervoor was het de Oostenrijkse marine. In 1866 versloeg het een grotere Italiaanse vloot in de Slag bij Lissa onder leiding van Wilhelm von Tegetthoff. Verder participeerde de marine in de Bokseropstand en de Eerste Wereldoorlog. Net als bij de Kaiserliche Marine het geval was hadden de schepen het voorvoegsel SMS (Seiner Majestät Schiff). De Kaiserliche und Königliche Kriegsmarine hield op te bestaan na de Eerste Wereldoorlog doordat Oostenrijk-Hongarije na de oorlog opgesplitst werd in verschillende nieuwe landen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede poging, maar helaas...
Dat rijk was toch wel ietsje groter dan het grondgebied van het huidige Oostenrijk en huidige Hongarije. Een flink stuk van de adriatische kust viel toen onder dit rijk en grensde toen dus gewoon aan zee. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor uw bevestiging dat mijn antwoord niet onjuist is. De vraag gaat immers niet (uitsluitend) over het huidige Oostenrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat natuurlijk wel om landen die NIET grenzen aan zee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Donauflottielje: Ook op de grote rivieren van Oostenrijk Hongarije kunnnen en waren oorlogsschepen actief.
Op de Donau had de Oostenrijkse marine 12 oorlogsvaartuigen van elk 300 – 600 t met in totaal 27 middelzware en 80 lichte stukken geschut en 80 machinegeweren. Deze keizerlijke en koninklijke Donauflottielje was tijdens de Wereldoorlog door het beveiligen van vaarwegen en bruggen, soms ook door inzet bij operaties te velde (met name bij de strijd in Roemenië) van belang. Bij het vredesvoorstel in de herfst van 1918 moesten de oorlogsschepen aan de geallieerden worden uitgeleverd.
Bolivia grenst sinds 1884 niet meer aan zee, maar heeft nog steeds een marine.
Voornamelijk actief op meren en rivieren. Ze hebben 1 zeewaardig schip, de Libertador Simón Bolívar, dat de haven van Rosario in Argentinië als thuishaven heeft.
Vroeger, toen Bolivia nog aan zee lag, was er een minister van Marine. Nu valt de marine onder de minister van defensie.

Toegevoegd na 7 minuten:
En een foto van die oude schuit.