Wat drinken poolonderzoekers ?

Vandaag, onderweg, ik had dorst. Dus ik dip mijn vinger in schone sneeuw. Lekker, dorst gelest. Maar al gaande dacht ik : dat was misschien niet zo'n goed idee want wie weet wat er in die sneeuw zit !
Toen vroeg ik me af : wat voor water drinken poolonderzoekers ? Je zou denken : sneeuw en ijs zat, lekker smelten en klaar. Maar is dat ook echt zo ? Drinken poolonderzoekers smeltwater ?!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Antwoorden (6)

ik denk dat poolonderzoekers ook liever een lekker warm bakkie koffie of thee hebben. en ze zullen vast wel wat drinken mee nemen.

Toegevoegd na 41 seconden:
het water nemen ze mee denk ik
14 jaar geleden
Op de polen zal het smeltwater een stuk schoner zijn dan als je hier sneeuw laat smelten. Denk dus dat ze dat best durven drinken, alleen hebben ze waarschijnlijk meer aan Jagermeister!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat ze idd smeltwater drinken, onder zulke barre omstandigheden wil je geen extra water meeslepen.
mogelijk doen ze er waterzuiverende tabletten bij.
14 jaar geleden
Ze drinken inderdaad sneeuw en ijs, maar wel vooraf gesmolten op een of ander brandertje. Sneeuw of ijs eten koelt je lichaam namelijk teveel af en dat kost teveel calorieen. In noodsituaties kun je zakken sneeuw of ijs ook onder je klediing (boven je bovenkleding) laten smelten, maar dat duurt lang en ook daar moet je oppassen voor onderkoeling. Maar poolonderzoekers gaan in de regel wat beter voorbereid op pad.
Jij kunt echter best onderweg een keer een hapje sneeuw eten ; zo heel koud is de buitenlucht niet, en je bent in mum van tijd weer in een warme omgeving, dus de calorieen die het je kost, kun je makkelijk opofferen.

Toegevoegd na 28 seconden:
Meegenomen water is op de polen beslist niet nodig, en het zou of onderweg alsnog bevriezen, of onnodige ballast zijn met zoveel vocht om je heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ijs en sneeuw wordt gesmolten en daarna gezuiverd. Dat kan met een Natriumhypochloriet tablet (chloride), filteren, koken, dat is de meest eenvoudige manier of met UV licht. Om dat laatste te doen heb je de zogn steripen nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de polen hoef je echt geen tabletten te gebruiken en op de zuid-pool is er UV-licht zat.
Poolonderzoekers smelten sneeuw voor consumptie en wassen / douchen. Meestal reserveren ze een stuk sneeuw, waar niemand door/overheen mag lopen of met gele letters hun naam mag pl*ssen...