Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is geld magnetisch ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.9K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
nee, maar sommige munten zijn wel magnetiseerbaar

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op de site van de rijksoverheid staat het volgende:
Valse munten hebben meestal afwijkende magnetische eigenschappen. U kunt dit eenvoudig controleren met een magneet. De munten van € 1 en € 2 zijn licht magnetisch.
De munten van 10, 20 en 50 eurocent zijn niet magnetisch. De munten van 1, 2 en 5 eurocent zijn sterk magnetisch.

Het briefgeld is uiteraard niet magnetisch.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb het net even voor je getest met 5 cent, 10, 20 en 50 cent. Hiervan was de 5 cent magnetisch. helaas had ik even geen 2 of 1 euro anders had ik dat ook voor je getest.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
De buitenring van de €2 en de binnenring van de €1 munten zijn van nikkel. (volgens mij, net als de dubbeltjes, kwartjes, guldens). De huidige 1, 2 & 5 €urocent munten zijn sterker magnetisch. Denk dat het verkoperd staal of nikkel is. Of een legering daarvan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nikkel word ook door een magneet aangetrokken. Licht magnetische metaalsoort. Een legering is een samenstelling van één of meerdere metaalsoorten, met één of meerdere andere elementen (in bepaalde percentages) toegevoegd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding