is geld magnetisch ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.9K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
nee, maar sommige munten zijn wel magnetiseerbaar

Het beste antwoord

Op de site van de rijksoverheid staat het volgende:
Valse munten hebben meestal afwijkende magnetische eigenschappen. U kunt dit eenvoudig controleren met een magneet. De munten van € 1 en € 2 zijn licht magnetisch.
De munten van 10, 20 en 50 eurocent zijn niet magnetisch. De munten van 1, 2 en 5 eurocent zijn sterk magnetisch.

Het briefgeld is uiteraard niet magnetisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb het net even voor je getest met 5 cent, 10, 20 en 50 cent. Hiervan was de 5 cent magnetisch. helaas had ik even geen 2 of 1 euro anders had ik dat ook voor je getest.
11 jaar geleden
De buitenring van de €2 en de binnenring van de €1 munten zijn van nikkel. (volgens mij, net als de dubbeltjes, kwartjes, guldens). De huidige 1, 2 & 5 €urocent munten zijn sterker magnetisch. Denk dat het verkoperd staal of nikkel is. Of een legering daarvan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nikkel word ook door een magneet aangetrokken. Licht magnetische metaalsoort. Een legering is een samenstelling van één of meerdere metaalsoorten, met één of meerdere andere elementen (in bepaalde percentages) toegevoegd.