Extreme winter en opwarming?

Dit lijkt een winter te worden die zijn weerga niet kent.
De experts te zeggen dat het einde niet in zicht is tot februari. Kenners voorspellen een 11-stedentocht in de derde week van januari. Geheel Engeland is wit. De warme golfstroom heeft zich verplaatst van Groot Brittanië naar Groenland, een heel vreemd verschijnsel.
Hoe is dat alles in te passen in de theorie van de opwarming van de aarde?

Toegevoegd na 2 uur:
Voor de relativeerders onder ons:

"Het moet jaren geleden zijn dat zo’n groot deel van de wereld met zo’n gigantisch winteroffensief te maken kreeg. Polaire lucht en recordbrekende sneeuwval teisteren het noordelijke deel van onze planeet. Het openbare leven in China viel gisteren stil door de zwaarste winter in zestig jaar. In India bezweken tientallen mensen door de kou. In Florida bedreigt de strenge vorst de sinaasappeloogst. Parijs rilt van de Siberische kou, Italië is onder een dik pak sneeuw bedekt en in Polen vielen dertien doden bij een kouderecord van -25 graden."
http://www.hln.be/hln/nl/2652/Extreem-Weer/article/detail/1049548/2010/01/05/Groot-deel-Noordelijk-Halfrond-in-greep-zeer-strenge-winter.dhtml

AWM
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Kenners voorspellen een 11-stedentocht in de derde week van januari." Toch niet Piet Paulusma, mag ik hopen?
AWM
14 jaar geleden
LOL! Nee, een heuse meteoroloog gisteren op de TV.
Hij stelde de kans op 65%, maar voegde daar aan toe, 'dat er wel hele gekke dingen moesten gebeuren' om dat nog mis te laten gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
65% kans? Ik vraag me af hoe je zoiets inschat.
AWM
14 jaar geleden
Tja, metereologen werken altijd met statische kansen.
Maar hoe hij het precies berekend had weet ik natuurlijk niet.
AWM
14 jaar geleden
Ahum. Statistische kansen, wilde ik zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Antwoordman er is een Vereniging voor weerkunde en klimatologie zag ik op Internet. Ik was het antwoord voor je aan het zoeken ,maar ik kwam erachter dat je dan moet inloggen . Misschien heb jij er wat aan ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mh75: deze berekeningen worden over het algemeen gedaan door te kijken hoe vaak iets is voorgekomen (statistiek zoals Awm aangeeft). Zoals eenieder weet, bieden dat soort berekeningen geen garantie voor de toekomst. Dat is daarom ook meteen de reden waarom het weer zo moeilijk te voorspellen is op de langere termijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rita Verdonk vertelde op de radio dat het vrijdag drie...dag was (weet niet meer precies hoe het genoemd werd) en dat dit dan inhoudt dat het 6 weken blijft vriezen. Een oude volkswijsheid.
AWM
14 jaar geleden
Nou ja, als Rita het zegt, wie ben ik dan om daar aan te twijfelen? Ik ben ook trots op onze bevroren sloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er waren afgelopen week ook voorspellingen van Amerikaanse (?) meteorologen dat we rond 20 januari met een temperatuur van rond de -15 overdag te maken zouden krijgen. Peter Timofeeff geloofde er maar bar weinig van afgelopen vrijdag.
AWM
14 jaar geleden
Nee, die -15 klopt niet, inderdaad. Maar, -5 elke nacht is wel gunstig. It giet oan? Of toch niet? http://sport.infonu.nl/overige-sport/29356-elfstedentocht-2010-it-giet-oan-of-toch-niet.html

Het beste antwoord

De opwarming van de aarde(als dat ooit gebeurt) is een lange termijn verhaal. Deze beslist niet extreme en kortstondige winter zal daar niets aan af doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is de grilligheid van het weer, in de grote lijn warmt het wel degelijk op, maar in de kleine lijn kan het nog wel degelijk even een kleine koudeperiode geven... Zo zie je maar weer, het weer is onvoorspelbaar, ook voor experts...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet één of twee koude winters die de opwarming van de aarde onderuit halen, ook bij een hete zomer hoeven we ons echt geen zorgen te maken.

Waar het om gaat is de trend, waarbij we zien dat als je over decennia kijkt, de aarde wel degelijk warmer wordt met alle gevolgen die dat heeft.

Maar Antwoordman; dit wist jij vast zelf ook wel....
14 jaar geleden
Naar mijn mening is de theorie van de opwarming van de aarde in deze tijd niet te bewijzen.

We hebben te weinig historische informatie om te weten of het weer/klimaat een natuurlijk patroon volgt of dat wij het beïnvloed hebben.

Jij noemt de verplaatsing van de warme golfstroom een vreemd verschijnsel. Maar mijn punt is, is dat het misschien helemaal geen vreemd verschijnsel is, maar past in een lange termijn natuurlijk patroon.

Het feit dat het koud is, veel sneeuwt en er misschien een elfstedentocht komt is al helemaal niet uniek natuurlijk. Dus jouw uitspraak "een winter die zijn weerga niet kent" vindt ik ook sterk overdreven. In 1986 ging ik met -20 met mijn fiets op pad. Dat was pas koud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo extreem is deze winter nog niet eens. Er zijn winters geweest dat de vorst nog in maart aanwezig was.
De opwarming van de aarde is het gevolg van de hogere jaar temperatuur.
Als je de grafiek ziet dan is die in de afgelopen jaren continu aan het stijgen.
Een zo'n wintertje zal daar niet veel aan veranderen.
Wel als nu het hele klimaat voor jaren weer kouder wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Mja, je moet natuurlijk niet alles geloven wat je leest, maar:
"Het moet jaren geleden zijn dat zo'n groot deel van de wereld met zo'n gigantisch winteroffensief te maken kreeg. Polaire lucht en recordbrekende sneeuwval teisteren het noordelijke deel van onze planeet. Het openbare leven in China viel gisteren stil door de zwaarste winter in zestig jaar. In India bezweken tientallen mensen door de kou. In Florida bedreigt de strenge vorst de sinaasappeloogst. Parijs rilt van de Siberische kou, Italië is onder een dik pak sneeuw bedekt en in Polen vielen dertien doden bij een kouderecord van -25 graden."
http://www.hln.be/hln/nl/2652/Extreem-Weer/article/detail/1049548/2010/01/05/Groot-deel-Noordelijk-Halfrond-in-greep-zeer-strenge-winter.dhtml
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OMFGTFBBQ!!!! Het is net zoals in The Day After Tomorrow! De ijstijd is begonnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zullen we samen geloven !!
ONdanks dat het klimaat verandert kan er af en toe ook een exeptie in de temperatuur naar beneden zijn. Dit betekent niet dat er niets verandert in ons klimaat, het wordt wel degelijk warmer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is verschil tussen 'het weer' en 'het klimaat'. Als je het over het weer hebt, gaat het over korte periodes, over kleine gebieden. Als je het over klimaat hebt, gaat het over gemiddelden van 30 of 40 jaar (ligt er aan welke definitie je hanteert), over een groot gebied.

Een paar koude winters maken op een periode van 40 jaar maar een paar tienden verschil.

Maar het zou best kunnen dat dit type winter nou juist hoort bij de 'gemiddelde opwarming van de aarde', want volgens de wetenschap gaan we juist toe naar steeds meer extremen in het weer (dus hele warme zomers, hele natte herfsten, hele koude winters b.v.) en dat sluit niet uit dat de gemiddelde temperatuur over een lange periode over een groot gebied stijgt.

We weten het niet. Voorlopig geef ik de wetenschappers maar het voordeel van de twijfel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook wetenschappers die weliswaar geloven dat er in de lange termijn sprake is van global warming, maar er ook kortere periodes van warmte en kou zijn van steeds ong 30 jaar, die door oceaanstromen ontstaan. Volgens hen zijn we nu aan het begin van een koude periode.