Staat een trein even stil, als hij tegen een vlieg botst?

(De vlieg verandert van richting, op het keerpunt staat hij dus even stil en de trein zit tegen de vlieg aan)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt dus dat als er veel vliegen tegen de trein botsen, de treinen vertraging oplopen? Lijkt er wel op bij de NS.

Antwoorden (10)

de kracht van de trein.. is zoveel sterker dan dat van een vlieg.. sta jij even stil als je tegen een vlieg wandelt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de trein rijdt gewoon door. De vlieg stelt echt niks voor, de trein is enorm voor de vlieg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, niet in het minst... Er is een natuurkundige wet, actie is min reactie.. Voor een trein is een vlieg geen enkele reactie...

Een vlieg botst niet hoor maar die vervlekt op de trein in volle vaart...

Toegevoegd na 10 minuten:
Maar nu snap ik je vraag pas goed, door het lezen van je volgende vraag... Als je naar het nu gaat in de botsing vlieg en trein, dan staat de trein helemaal stil inderdaad...
In feite differentieer je één dimensie naar beneden, de tijd wordt nul en in een tijd die nul is, is er geen beweging, dus de trein staat stil in dat ene moment van botsing, in DAT ENE NU... Klopt helemaal...

Maar als je zo een vraag stelt zoals je deed zonder dat ik je ken, dan moet ik bij het eerste gedeelte blijven, maar nu ik meer over je weet, moet ik het tweede gedeelte toevoegen...

Goede vraag ook deze... plusje ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemde vraag. Als een trein vanuit een bepaalde snelheid steeds even stilstaat omdat hij tegen een vlieg botst, zou het wel een heel schokkerige rit worden.

Ik snap echter wel de fout in je redenering. De vlieg staat op het keerpunt even stil, omdat hij van richting veranderd. De trein veranderd echter niet van richting, die gaat in dezelfde richting door, dus zal niet stilstaan. De snelheid zal wel iets minder worden, maar dat is zo weinig (omdat de vlieg zo weinig invloed heeft) dat je dat enkel met heel gevoelige apparatuur kunt meten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele mooie vraag, een koan bijna.

Kun je zo een uur op mediteren.

Maar nee, de trein staat niet stil.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie reactie +! maar ik mag nog niet plussen... :-(
Nee het elastische oppervlak van de trein neemt die kracht op, anders zou er een gat in de trein slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let niet op de antwoorden die het hebben 'over geen enkele reactie'. Die mensen hebben geen benul van natuurkundige wetten. De reactie mag dan verwaarloosbaar klein zijn, maar is niet gelijk aan nul. De vlieg oefent wel degelijk een kracht uit op de trein. Met ingewikkelde meetinstrumenten zou die nog zichtbaar te maken zijn ook, ware het niet dat we nuttiger zaken te doen hebben.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt maar hij staat niet stil
AWM
14 jaar geleden
Klopt, ik reageerde op de opmerkingen in de antwoorden van 'geen enkele reactie'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke sorry dan ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus van mij... { kan iemand voor mij plussen please? }
theoretisch neemt de trein wel in snelheid af
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om een trein stil te zetten is heel wat meer nodig dan een vlieg. Die trein rijdt echt wel door. Zelfs het kleine stukje glas/metaal/kunststof waar de vlieg tegenaan botst staat niet stil.

Dat kleine stukje van de trein dat in contact komt met de vlieg, mindert wel een heel klein beetje snelheid.

Als je de trein als een niet-vervormbaar geheel beschouwt, kun je uitrekenen hoeveel langzamer de trein gaat door de botsing met de vlieg.

Laat de vlieg eerst 10 km/u vliegen, recht op de trein af. De trein rijdt 130 km/u, recht op de vlieg af.

De snelheid van de vlieg verandert dus met 140 km/u: van 10 km/u de ene kant op, naar 130 km/u de andere kant op.

De snelheid van de trein verandert dan met diezelfde 140 km/u, maal de massa van de vlieg, gedeeld door de massa van de trein.

Tja, wat weegt een vlieg, wat weegt een trein? Laten we eens 1 gram voor de vlieg, en 50 ton voor de trein. Dan gaat de trein na de botsing ongeveer 0,0000028 km/u langzamer. Dus van 140 km/u naar 139,9999972 km/u.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps, van 130 km/u naar 129,9999972 km/u.
Cryofiel
14 jaar geleden
Snelheid + volume/massa is bepalend!