Waarom komen er bij het bij elkaar bundelen van kabels en slangen spontaan knopen in zonder dat je die er zelf in legt?

Als je een lange kabel enigszins nonchalant inneemt, beetje als een bosje bij elkaar doet, zitten er bij het uit de war halen bijna steeds knopen in, soms zelfs dubbele, ik kan dat niet verklaren want daarvoor moet het uiteinde immers worden "doorgehaald" omdat anders geen knoop wordt gevormd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja dat is het juist, je legt er zelf wel knopen in, tenminste, het zijn geen echte knopen, maar hele lange lussen die ontstaan met het opruimen, door met je ene hand, telkens weer een deel op te pakken en gedraaid in je andere hand brengen.
heb je b.v. een tuinslang op een haspel zitten en draai je dat op, dan gaat de slang zonder te draaien de haspel in en komt er ook zonder lussen en knopen weer uit.
Doe je dit echter met de hand, dan draai je iedere keer de slang een beetje om, al die beetjes bij elkaar, veroorzaken soms een grote lus, die omdat hij gedraaid zit, zich zelf telkens verder omdraait.
De lus lijkt nu een knoop en begin je eenkeer door te steken, dan ontstaat er inderdaad een knoop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De reden is als volgt:
_Als de slang netjes opgerold zit, word deze meestal niet afgerold maar gewoon uit elkaar getrokken, gevolg er komen slagen in de kabel, of te wel de kabel is om z'n as gedraaid. Als je hem nu weer zomaar oprold, krijg je 2 effecten, de kabel word stijver(door dat de buiten mantel en binnen kant, niet exact de zelfde lengte zijn) en de slagen willen terug naar oorspronkelijke stand. Dus de kabel krijgt z'n eigen wil.
Oplossing: A rol de kabel altijd af i.p.v. de bos gewoon uitelkaar trekken, haal de slagen tijdens het oprollen er telkens weer uit(een soort touwtje springen met het losse deel van de kabel, tot de spanning er af is.

Voor korte snoertjes , niet oprollen, maar eerst in 2 vouwen, daarna nog eens in 2en tot de kabel compact genoeg is, doe er nu een touwtje omheen of leg er een knoop in. Ook beter voor de kabel, zo ontstaat er minder spanningsverschil tussn binnen en buiten mantel.