waar komen de rotsblokken vandaan waarmee Stonehenge is gebouwd ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik dat wist zou ik de koning van Archeologie-land zijn...

Het beste antwoord

Britse archeologen willen zekerheid krijgen over twee dingen: de precieze ouderdom van het megalithische monument op de Salisbury Plains, en de betekenis van de binnenste cirkel van pilaren van blauwsteen. De correcte ouderdom van Stonehenge achterhalen is immers lastig: door de afwezigheid van hout en andere materialen van organische oorsprong, is een koolstofdatering uitgesloten.
De onderzoekers gaan daarom op zoek naar de oorsprong van de oudste blauwstenen van het monument. Enkele van deze stenen, die aan de binnenkant van het monument staan, bleken afkomstig van een steengroeve in Preseli Hills, 250 kilometer verderop in het westen van Wales. Daardoor kwam men begin jaren negentig uit op een ouderdom van 4.500 jaar. De archeologen zullen nagaan of de eerste aangelegde stenen, die zich dus nog onder de grond bevinden, al dan niet van deze groeve komen. Zo hopen ze de eerste steenlegging van Stonehenge voor eens en voor altijd vast te leggen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er is een hele documentaire over. Hoe ze tot deze conclusie zijn gekomen en waarop ze dat stoelen. Ook over hoe ze die rotsblokken naar alle waarschijnlijkheid 250 kilometer hebben weten te verslepen. Dat ging vooral via water. Kan daar helaas geen link van vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Pembrokeshire, tenminste, de altaarsteen.

Alles wat je wilt weten over Stonehenge vind je hier...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stonehenge