Als men olie uit de grond haalt, stopt men er dan ook iets in plaats van die olie terug?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Soms wel!
Als eerste: het is geen grote holle ruimte waar de olie of gas uitgehaald wordt maar poreus zandsteen die zomaar niet inzakt maar hooguit iets inklinkt.
Ten tweede: Met nieuwe technieken is het mogelijk om onderin zo een laag te boren en vanaf daar water en/of gas (CO2!!!) vanaf boven de grond erin te pompen om zoveel mogelijk olie/gas naar de productie put(ten) te drijven. Hierdoor is het mogelijk om ongeveer 60% van het aanwezige bruikbare product boven de grond te krijgen. Vroeger was dit hooguit 25 á 30 %
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee dat gebeurt niet. Zou dat moeten? Het is niet zo dat er een holle ruimte ontstaat waardoor de grond erboven instort.
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Er ontstaan wel degelijk aardbevingen doordat de druk in die aardlagen verandert. Of je nu olie of gas wint. Vraag maar aan de mensen in het noorden van ons land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gas zit in poreus gesteente.