hoeveel [kinetische] energie heeft 1gram bij bij 300 000 km per sec.?

ik bedoel natuurlijk de lichtsnelheid,althans bijna want ik weet ook wel dat die niet bereikbaar is voor massa.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je schrijft zelf al dat de lichtsnelheid niet bereikbaar is voor iets dat massa heeft.

De reden daarvoor is dat de massa toeneemt bij hogere snelheid. In de klassieke natuurkunde geldt dat overigens niet: daar is massa een eigenschap die niet afhankelijk is van de snelheid. Maar in de relativistische mechanica neemt de massa toe naarmate de snelheid toeneemt.

Aanvankelijk gaat die massatoename heel langzaam. Daarom merken wij her helemaal niets van: het verschil in massa tussen een voorwerp dat stilstaat, en hetzelfde voorwerp dat met 100 duizend km/u beweegt, is onmerkbaar klein.

Maar hoe dichter je bij de lichtsnelheid komt, hoe sneller die massatoename gaat.

De reden dat je de lichtsnelheid niet kunt bereiken, is dat de massa dan oneindig hoog zou worden - zo snel gaat de massatoename wanneer je in de buurt komt van de lichtsnelheid.

--

Met deze feiten achter de hand kunnen we proberen jouw vraag te beantwoorden.

Die ene gram van jou heeft een massa van 1 gram wanneer het voorwerp stilstaat. Maar hoe dichter het in de buurt van de lichtsnelheid komt, hoe meer massa het krijgt. Die massa bepaalt natuurlijk mede hoeveel kinetische energie het voorwerp heeft.

Je zegt "bijna de lichtsnelheid". Tja, hoe dicht wil je bij de lichtsnelheid zitten? Hoe dichter je de lichtsnelheid benadert, hoe hoger de massa wordt. En dus: hoe hoger de kinetische energie wordt. Aangezien er geen bovengrens zit aan de bereikbare massa, zit er dus ook geen bovengrens aan de kinetische energie van die massa.

Het antwoord op je vraag is daarom: zoveel als je maar wilt.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tuurlijk!!!!SCHITTEREND antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat ik zelf niet bedacht heb!

Andere antwoorden (1)

De formule voor kinetische energie is als volgt:

Ekin: (1/2)*M*V^2
Waarin M de massa in kilogrammen is en V^2 de snelheid in het kwadraat is, in meter per seconde. Het antwoord is in joule

dus

(1/2) * 0,001 * 300 000 000 = 150 000 joule, of 150 kiloJoule