Waar staat "loog"voor, bij specialisten ?

oke, dermatoloog=huidspecialist,en zo kan ik er nog wel wat opnoemen, maar waarom geen specialist,ipv....loog.
er zijn er waar ik de betekenis niet direkt kan zeggen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

'loog' komt van het Griekse 'logos', dat kennis betekent.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een dermatoloog is iemand die kennis (logos) heeft van de dermos (huid).

Een enteroloog is iemand die kennis (logos) heeft van de ingewanden (enteros).

Een bioloog is iemand die kennis (logos) heeft van het leven (bios).

Een speleoloog is iemand die kennis (logos) heeft van grotten (speleos).

Toegevoegd na 8 minuten:
Ook het woord 'logica' is van logos afgeleid.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goedzo Cryofiel +1
Cryofiel
14 jaar geleden
Tja, je was me net voor - 3 seconden sneller. Ik heb jou ook een +1 gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha sportief van je dankje wel ;-)

Andere antwoorden (2)

Logos is in het grieks kennis ,leer. Het woord loog stamt daarvan af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loog komt van het Griekse woord logos en betekent leer.
Het woord wordt bijna altijd gebruikt in combinatie met andere Griekse woorden. Het zou vreemd zijn één deel van het woord in bijvoorbeeld het Nederlands te schrijven en een ander deel in het Grieks of omgekeerd.
De samenstelling van het woord is dus Grieks - Grieks of Nederlands - Nederlands.