Welke inschattings fout heeft de grootste gevolgen gehad in de geschiedenis?

Toegevoegd na 1 minuut:
Of heb ik een inschattingsfout gemaakt? (moet dit zonder spatie?)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
volgens mij zonder spatie.
ik loop er ook vaak mee te klooien hoor, of woorden nu aan elkaar moeten of niet ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet sowieso zonder spatie, het is één woord. Net als schrijffout of tikfout. ; die maak je ook niet los. Het antwoord kan ik echter zo 123 niet voor je oprakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder spatie!
Meer over het gebruik van (foute)spaties op:
http://www.spatiegebruik.nl/

Antwoorden (10)

Ik denk dat daar geen antwoord op te geven is. Oorzaak en gevolg zijn niet altijd duidelijk en hoe langer geleden iets is hoe groter uiteindelijk de gevolgen zijn geweest.

Stel dat in de 2e eeuw voor Christus iemand dacht 'ik kan best die rivier over zwemmen' en dat is het niet gelukt. Daardoor heeft hij nooit een zoon gekregen wiens kinderen uiteindelijk de vader van Genghis Khan verslagen zouden hebben waardoor Genghis Khan nooit Azie veroverd had. Als ik mij niet vergis is +/- 25% van alle aziaten een afstammeling van deze vent, dus de geschiedenis van azie en iedereen die met azie in aanraking is gekomen zou anders geweest zijn.
En dat enkel omdat iemand dacht dat ie die rivier wel over kon zwemmen.

Natuurlijk is dit slechts een voorbeeld, maar kleine inschattingsfouten heel lang geleden kunnen in het nu een groot verschil betekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Wellicht ontwikkeling van kenrenergie: De persoon die ontwikkeling hiervoor deed, deed het om de wereld gratis schone energie te geven. In plaats daarvan werd de atoombom ontwikkeld welke de afgelopen 60 jaar behoorlijk wat conflicten heeft veroorzaakt & een grote spanning in de wereld heeft gebracht.

Tevens is het geen schone energiebron gebleken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind WO2 wel een van de grootste gebeurtenissen uit de geschiedenis, dus ik zou zeggen de inschattingsfout die de grootste gevolgen heeft gehad is dan de inschatting van alle mensen die toendertijd dachten dat Hitler een goede leider zou zijn, omdat hij in het begin zoveel goeds deed voor zijn land.... en hem daarom gesteund hebben en aan de macht geholpen hebben....
Als hij nooit aan de macht gekomen was.... zou een groot verschil hebben gemaakt voor de hele wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat we dachten/denken dat er een God was, want het geloof heeft zoveel oorlogen veroorzaakt en levens gekost (en nog steeds). Was beter geweest zonder. Maar ja daar moet je dan weer niet God de schuld geven, maar de mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Taurus;

Ik denk dat de beslissing van Aloïs Hitler sr. om op een dag in augustus 1888 nu eens niet voor het zingen de kerk uit te gaan waarschijnlijk de kleinste inschattingsfout met de grootste gevolgen is geweest in onze geschiedenis.

Toegevoegd na 47 seconden:
Sorry, moet juli 1888 zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik een 'politiek onbenul' ben, verwacht ik héél wat min-duimpjes etc, want ik heb beslist het één en ander gemist wat als teken aan de wand duidelijk was.....

Ik heb het gevoel, dat de groeiende opstandigheid van de arabische landen volledig is onderschat.
Door mijn werk in de luchtvaart ben ik door de jaren heen in diverse cursussen en opleidingen voorbereid op allerlei dingen, die aan boord van vliegtuigen kunnen gebeuren - geboortes, hartaanvallen, dronken en psychotische passagiers, kapingen, brand aan boord, voorbereide noodlandingen....
Maar het georganiseerde terrorisme en de zelfmoordakties kwamen voor mij totaal onverwacht. Toen ik 35 jaar geleden begon te vliegen, was de wereld een stuk 'onschuldiger', er was achteraf gezien véél minder haat en achterdocht tussen verschillende nationaliteiten en groeperingen. De koude oorlog, de berlijnse muur, en de atoombewapening was het ergste, leek het.
Maar ergens moeten belangrijke en geïnformeerde mensen toch geweten hebben van de groeiende onvrede, de burgeroorlogen waar toen geen of weinig publiciteit over was, de trainingen die beslist toen ook al plaats vonden.

Ik kwam jarenlang in landen, die nu bijna dagelijks in het nieuws komen ivm. terrorisme - ik zwierf er over markten, huurde bootjes of auto's om de omgeving van de veelal grote steden te bekijken, en we voelden ons nooit onveilig of ongewenst.

Het is pas na 9/11, lijkt me, dat de onschuld verdwenen lijkt, dat er briefjes in de hotelliften werden opgehangen, dat we het hotel niet uit mochten, dat je mensen met argwaan en soms verborgen angst bekijkt, dat de wereld een gevaarlijke plek is geworden.

Wie die inschattingsfout heeft gemaakt, weet ik niet.
Maar ik vraag me wél vaak af, hoe het zó ver is kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen inschattingsfout. Dit overkomt ons. Dit zijn wendingen in de geschiedenis die er altijd al geweest zijn, zonder dat iemand dat kan keren. Alleen deze wending is wel erg grimmig en bedreigend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
De slag bij Arnhem. Een inschattingsfout die heel veel nodeloze doden heeft gekost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat men dacht dat we wereld plat was. Over zoiets groots had men zich nog nooit vergist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk toch dat de Duitsers in de Eerste Wereldoorlog de grootste inschattingsfout hebben gemaakt. Zij dachten binnen 6 weken in Parijs te zijn. Het liep anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denken dat Duitsland na WW1 alle schulden kon terugbetalen.