Omdat ik een 'politiek onbenul' ben, verwacht ik héél wat min-duimpjes etc, want ik heb beslist het één en ander gemist wat als teken aan de wand duidelijk was.....
Ik heb het gevoel, dat de groeiende opstandigheid van de arabische landen volledig is onderschat.
Door mijn werk in de luchtvaart ben ik door de jaren heen in diverse cursussen en opleidingen voorbereid op allerlei dingen, die aan boord van vliegtuigen kunnen gebeuren - geboortes, hartaanvallen, dronken en psychotische passagiers, kapingen, brand aan boord, voorbereide noodlandingen....
Maar het georganiseerde terrorisme en de zelfmoordakties kwamen voor mij totaal onverwacht. Toen ik 35 jaar geleden begon te vliegen, was de wereld een stuk 'onschuldiger', er was achteraf gezien véél minder haat en achterdocht tussen verschillende nationaliteiten en groeperingen. De koude oorlog, de berlijnse muur, en de atoombewapening was het ergste, leek het.
Maar ergens moeten belangrijke en geïnformeerde mensen toch geweten hebben van de groeiende onvrede, de burgeroorlogen waar toen geen of weinig publiciteit over was, de trainingen die beslist toen ook al plaats vonden.
Ik kwam jarenlang in landen, die nu bijna dagelijks in het nieuws komen ivm. terrorisme - ik zwierf er over markten, huurde bootjes of auto's om de omgeving van de veelal grote steden te bekijken, en we voelden ons nooit onveilig of ongewenst.
Het is pas na 9/11, lijkt me, dat de onschuld verdwenen lijkt, dat er briefjes in de hotelliften werden opgehangen, dat we het hotel niet uit mochten, dat je mensen met argwaan en soms verborgen angst bekijkt, dat de wereld een gevaarlijke plek is geworden.
Wie die inschattingsfout heeft gemaakt, weet ik niet.
Maar ik vraag me wél vaak af, hoe het zó ver is kunnen komen.