Zou iemand die van een hoog gebouw afvalt bewust de grond raken?

Het lijkt me zo afschuwelijk, ik wil altijd graag geloven dat zo iemand uit zelfbescherming het bewustzijn heeft verloren voordat ie de grond raakt. Zou dat echt zo werken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
22.6K

Het beste antwoord

Gesteld dat je scherp blijft, weet je alleen wanneer je de grond zult raken wanneer je met je gezicht naar beneden valt. Als je ruggelings valt, weet je nooit zeker wanneer de grond zal komen.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, kun je *niet* zomaar even omdraaien tijdens het vallen. Dat kan alleen als je een ervaren skydiver (free falling) bent, en dan nog heb je enige tijd (dus meters) nodig om te draaien.

Goed, stel dat je scherp blijft, en dat je zodanig valt dat je de grond goed kunt zien.

Dan weet je continu wanneer je de grond *zult* raken.

Het moment van de klap zelf zul je niet bewust meemaken. De zenuwen hebben enige tijd nodig om de signalen naar de hersenen te sturen. Daarna hebben de hersenen enige tijd nodig om zich bewust te worden van de ervaring.

Wanneer je te pletter valt, is er niet genoeg tijd tussen het raken van de grond en het bewustworden. Je bent dan al, ehm, plat.

Dit is in tegenspraak met onze normale beleving. We denken dat we ons meteen bewust zijn van alles wat er gebeurt, dat we meteen voelen welke toest we aanraken wanneer we typen, dat we meteen zien welke letter er op het scherm staat, dat we meteen weten wat iemand zegt die ons een kopje koffie aanbiedt. Maar dat is niet zo. Daar zit al snel 0,2 seconde tussen.

De illusie van ogenblikkelijkheid wordt door onze geest gecreëerd, omdat dat voor ons wel zo makkelijk werkt.

In het geval van te pletter vallen zorgen die 0,2 seconden er dus voor, dat je de klap niet bewust zult meemaken.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

van de angst val je flauw.

Toegevoegd na 54 seconden:
en zoveel pijn kunnen we niet voelen, je lichaam schakelt zichzelf uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je mazzel hebt... anders houdt de adrenaline je scherp... :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat denk ik niet
in walibi heb je zo'n freefall. stort je keihard naar beneden, of omhoog. of was het nou slagharen?
in ieder geval voel je je benen nog maar half. echt eng!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat komt niet door de angst, maar doordat er dan minder bloed in je benen zit. Dat wordt daar weggedrukt door de kracht waarmee je valt.. +1 voor je antwoord, want flauwvallen van angst is mogelijk. Maar het zal niet in alle gevallen voorkomen, dat iemand flauwvalt tijdens de val.
Ja ik denkt van wel. Want wanneer je grond komt. Ben je onmiddelijk dood. Dus dan raak de grond niet onbewust, maar wel bewust tijdens het vallen weetje dat je het grond zou raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie voor het eerst valt verliest zijn bewustzijn. Ik spreek als parachutespringer uit ervaring.

Toegevoegd na 27 seconden:
van de angst, dus

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is dus niet uit zelfbescherming, maar omdat onze hersenen zo'n niveau van spanning/stress/angst niet aankunnen, en overbelast raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar alleen de eerste keer. Maar nee, er ging niemand mee... Gelukkig was het het soort parachute dat vanzelf open gaat. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 x ja. Door het opengaan van de parachute stopt je val abrupt, en daarvan kwam ik weer bij. Schijnt normaal te zijn. Overigens is bewusteloos landen veiliger dan bewust landen, omdat je bij bewustzijn je spieren aanspant om de klap op te vangen, en dat moet je nou net *niet* doen, want je kunt die klap niet opvangen. Maar als je zo slap als een vaatdoek bent kom je zachter neer.
Dat zal per persoon verschillen. Hangt ook van de hoogte van het gebouw af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordat je springt zijn je gedachte al helemaal uitgeschakeld alleen denk je nog aan springen en uit het leven te stappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kun je veel theorieën op los laten maar niemand kan je daar een antwoordt op geven.
Het is best mogelijk dat je al een bewustzijn vernauwing krijgt maar zekerheid heb je niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb deze vraag eens gesteld aan een rechercheur van politie ivm zelfdoding van iemand die me erg nabij was, en het antwoord was dat als het een heel hoog gebouw is, je door de luchtdruk en de versnellende val vrijwel direct buiten bewustzijn zou zijn. Ik hoop echt dat dat zo is.