Hoe raakte Zuid-Amerika, Midden-Amerika, Zuidelijk Afrika betrokken bij WO II?

Europa was het centrum van WO II. Zo'n beetje elk land was danwel bezet of een strijdende partij. In Azië was voorafgaand aan WO II Japan en China in oorlog. Japan zal later een belangrijke bondgenoot worden van de nazi's. In noordelijk Afrika was er de oorlog om de Middelandse zee. De slag om el Alamein is een bekend voorbeeld. De Kaukakus en Iran waren belangrijke leveranciers voor olie. Maar hoe zijn andere gedeeltes van de wereld betrokken bij de oorlog? Alleen door het leveren van manschapen of zijn er ook gevechtsgandelingen geweest in Zuid en Midden Amerika, Afrika onder de Sahara, Midden Azië, India?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

De gebieden die je noemt (en vergeet ook het Caraïbisch gebied niet) zijn stuk voor stuk van belang geweest omwille van strategische ligging, grondstoffen etcetera.

Wat te denken bijvoorbeeld van de olie bij Venezuela en dicht daarbij in de omgeving van Curacao?

Toegevoegd na 1 uur:
Als je overigens naar Afrika kijkt, ook in en vanwege (voormalige) koloniën is gevochten. Zo heeft Italië nog huisgehouden in het tegenwoordige Ethiopië bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het Caraïbisch gebied even als voorbeeld neem dan wel ja. Een voorbeeld is dat bijvoorbeeld de Amerikanen grote bases hebben geopend op verschillende locaties, zoals in Trinidad. Ook Duitse U-boaten waren in dit gebied te vinden en die hadden net als elders op de Atlantische Oceaan ook in dit gebied opdracht om schepen te laten zinken. Echte grootschalige invasies hebben niet plaatsgevonden in het Caraïbisch gebied, maar op sommige andere locaties is er wel degelijk gevochten omwille van de door mij genoemde punten (grondstoffen, positie etc.).
Veel van de betrokken landen hadden diplomatieke betrekkingen met de bezette gebieden,zo waren veel (Africaanse) landen (voormalige) kolonien van de strijdende partijen,en de overige hadden grote belangen in strijdende landen waardoor ze betrokkken raakte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Kaapkolonie is slechts een voorbeeld van directe Europese kolonisatie (exploitatiekolonialisme). Groot-Brittannië, Frankrijk, België, Portugal en Italië hadden in 1914 bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog het grootste deel van Afrika in hun bezit. Alleen Liberia en Ethiopië waren onafhankelijke naties. Afrika was een periferiegebied dat de Europeanen gebruikten om er grondstoffen vandaan te halen en hun industrieproducten er weer te verkopen. Blanken vestigden zich in Zuid-Afrika, Namibië en Zimbabwe en gingen daar de heersende klasse vormen. Pas na de Tweede Wereldoorlog kregen veel Afrikaanse koloniën hun onafhankelijkheid terug.