radio ontvangst gaat maar tot bepaalde frequentie's. kan je die ook zelf extra laag of hoger maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

De frequenties waarop radiozenders op de fm band uitzenden liggen tussen de 87,5 en 108 Megahertz. Dit is een internationale overeenkomst. Andere gedeeltes van de beschikbare ruimte op de fm band zijn voorbehouden voor andere doeleinden, zoals politiediensten, luchtverkeer enz. Buiten de eerder genoemde golflengtes zal je dus geen radiozender tegenkomen, het heeft dus ook geen zin om hier te gaan zoeken.

Toegevoegd na 14 minuten:
Wil je toch op zoek naar radioverkeer buiten de normale radiofrequenties moet je een andere variabele condensator hebben, of je moet de golflengte wijzigen door de variabele condensator te beïnvloeden door een 2e condensator hetzij in serie hetzij in paralel te plaatsen met met de variabele, ligt eraan of je een lagere of hogere golflengte zoekt. Let wel: dit is wettelijk verboden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het heeft dus ook geen zin om hier te gaan zoeken. Ligt aan je doel, als je politiediensten, luchtverkeer enz. wil onderscheppen lijkt het me vrij zinvol...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is in Nederland niet wettelijk verboden, het kan wel lastig zijn om een ontvanger ver buiten de bedoelde frequenties te laten ontvangen. Wil men andere golflengten en modulatiemethoden ontvangen dan kan men beter een geschikte scanner kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ontvangen lijkt me ook niet verboden, zenden daarentegen..