Zorgt de vliegtuigromp van bv een boeing 737 zelf ook voor lift? Of alleen de vleugels?

Of is de romp een lomp gewicht wat aan de vleugels hangt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De romp van een conventioneel vliegtuig geeft nauwelijks lift, luttele procenten bij het opstijgen omdat de romp dan een grotere hoek heeft ten opzichte van de invallende luchtstroom. In horizontale vlucht is de liftcoëfficiënt van de romp verwaarloosbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De romp zorgt voor 25-30% van de lift, als ik me goed herinner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me zo voorstellen dat de romp van een 747 meer ''lift'' genereert dan andere rompen. Dit doordat achter de tweede verdieping een onderdruk wordt gecreëerd tijdens de vlucht.

Maar als ik precies antwoord moet geven op je vraag: Met ''lift'' bedoel je een verticale kracht omhoog. Een romp kan hier door zijn vorm nooit voor zorgen. Wel kan een romp tijdens vlucht ''minder zwaar'' worden.