Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als je onder water schreeuwt en de luchtbellen bereiken de oppervlakte, is de schreeuw dan te horen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, helaas neit, mijn goudvis zingt hele opera's, alleen komt er weinig meer dan "blub" uit...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

nee de trillingen zitten niet in die bellen daar gaan ze gewoon door heen.
als het je lukt om te schreeuwen onderwater(wat niet heel makkelijk is) plant het geluid zich gewoon voort in het water, water geleid geluid namelijk beter dan lucht (ongeveer 4 keer zo snel) dat is ook de reden dat je (langer) onder water bent en je hoort een boot, hoeft die niet direct boven je te zitten, die kan gewoon aan de horizon ergens verschijnen.

iedereen die dit niet gelooft moet het maar is nalezen, ik ben zelf een perslucht duiker, in deze opleiding dat ook een stuk over geluid onder water. vandaar dat ik dit weet.

in deze link vind je een stukje (het 2e kopje) over geluid onderwater.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

in tekenfilms is inderdaad altijd het geval, leuke vraag

Toegevoegd na 3 minuten:
maar in het praktijk denk ik dat het niet geval is. Je hoort wel dat iemand onderwater schreeuwt. Het gluid plant zich namelijk via het water de oppervlakte.
Snelhied van geluid is anders in water dan in lucht. Maar wat je hoort is meer denk ik geluid wat overblijft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee, de luchtbellen houden het geluid niet vast.
geluid bestaat uit trillingen, golven, en die lopen snel dood in het water.
(Lees meer...)
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geluid verplaatst zich onder water verder en sneller dan door de lucht.
Rieneke1
15 jaar geleden
dat had ik niet verwacht, bedankt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De moeilijkheid is de trillingen van je stem over te dragen op het water (stem naar lucht, lucht naar water). Dingen die in het water geluid maken, hoor je sneller (bv. een scheepschroef hoor je veel verder en eerder dan door de lucht).
ik denk niet eens dat het je lukt om echt te schreeuwen onder water. dan krijg je meteen water binnen
probeer het eens uit in bad/zwembad
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Zoals hierboven als aangegeven bestaat geluid uit trillingen. Deze trillingen botsen tegen het water wanneer wij geluid onder water willen maken en het water geeft slechts een klein gedeelte van de trilling door. Deze trillingen moeten doorgegeven worden om het geluid te laten bestaan. Zijn deze trillingen er niet, dan kan het geluid zich niet verder verplaatsen en houdt het dus op te bestaan. Dit betekent dat voordat de trilling, zou die toevallig in een luchtbel zitten zoals jij in je vraag aandraagt, aan de oppervlakte komt al verdwenen is omdat het zich niet kan verplaatsen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing