waarom noemen wijhet tijdstip 24.00 uur middernacht?

(bijna) iedereen verteld mij dat de nacht van 24.oo uur tot 06.00 uur duurt. dan lijkt het mij om 03.00 uur pas het midden van de nacht

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Middernacht is misschien niet zo'n geweldig goed gekozen naam maar het is nu historisch eenmaal zo gegroeid.

Het gaat erom dat om middernacht (24u) we van de ene op de andere dag overgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
'Het begrip nacht wordt ook in wettelijke bepalingen vastgelegd, zoals in de Nederlandse Wet geluidhinder, die er de periode tussen 23.00 uur en 7.00 uur mee definieert.' Dus wat jij zegt klopt niet. Maar dit is wettelijk gesproken als je naar de betekenis vanuit vroeger kijkt, is de afspraak dat een etmaal uiteen valt in vier dagdelen − nacht, ochtend, middag en avond −, waarbij de nacht duurt van middernacht tot zes uur 's morgens.

Andere antwoorden (2)

1e. De nacht duurt wettelijk van een kwartier na zonsondergang tot een kwartier voor zonsopgang, en is dus afhankelijk van het jaargetijde.
2e Om 24 uur staat de zon recht tegenover het hoogste punt overdag (mid-dag), dus noemen we 24 uur mid-dernacht.
Reddie
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
@khepput, je hebt helemaal gelijk.
Middag is 12:40 wintertijd, middernacht is 0:40.
Maar ik wilde het niet ingewikkelder maken dan nodig, en ik wilde vooral het idee tegenspreken dat de nacht duurt van 0:00 tot 6:00. Want dat slaat werkelijk nergens op.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit is wettelijk gezien onjuist. Het begrip nacht wordt ook in wettelijke bepalingen vastgelegd. Dit is in de Nederlandse wet geluidhinder, die er de periode tussen 23.00 uur en 7.00 uur mee definieert.
Vanuit vroeger gezien, word de dag (een etmaal) opgedeeld in 4 delen: nacht, ochtend, middag en avond. De nacht is hierbij de periode van 24:00 tot 6:00.
Middernacht is het tijdstip van twaalf uur 's nachts (24.00 uur), wanneer officieel de ene dag overgaat in de volgende.

03:00 zou je kunnen zien als het midden van de nacht.

Maar al die benamingen verschillen nogal.
Mensen die in de nachtdienst werken of rond middernacht aan het werk zijn, begroeten elkaar met "goedemorgen"