Bestaat er een fysiek aantoonbare wisselwerking tussen spiritualiteit en (wat ik maar even) de realiteit (noem)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik stond op het punt te antwoorden. Toen bedacht ik me, dat er zoveel verschillende definities bestaan van het woord spiritualiteit, dat ik zonder toelichting geen antwoord kan geven. Kun je vertellen wat je bedoelt met dit woord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk ben ik vooral benieuwd naar hoe je antwoord zou zijn als je je eigen voorkeursdefinitie hanteert.

Het beste antwoord

Dank voor je reactie onder je vraag.

Ik wil toch twee definities hanteren, die beide heel gangbaar zijn.

Als je onder spiritualiteit verstaat het verlangen van de mens naar begrip van de wereld waarin wij leven, het verlangen naar duiding, naar zingeving: dan heeft spiritualiteit zeker invloed. Namelijk op ons handelen. Er is geen invloed op de realiteit zoals die is, er is wel invloed op onze ontdekkingstocht naar die realiteit. Je zou zelfs kunnen zeggen dat spiritualiteit die ontdekkingstocht *is*.

Als je onder spiritualiteit verstaat de spirituele wereld in de zin van (bijvoorbeeld) geesten en hun acties en invloeden op de realiteit, dan heeft spiritualiteit in strikte zin geen invloed. Geesten bestaan niet, dus ze hebben geen enkele invloed op de realiteit. Echter, ons geloof in het bestaan van geesten beïnvloedt onze akties, en daarmee de realiteit. Wat dat betreft is de vraag hetzelfde als de vraag of het einde van de Maya-kalender invloed heeft op de realiteit. Antwoord is ook hier: nee, die Maya-kalender is van geen enkel belang. Maar ons geloof heeft wel films gecreëerd, artikelen gemaakt, gedachten gevormd, en er zullen vast weer de gebruikelijke zelfmoordsektes zijn (of zelfs moordsektes) die zich laten inspireren door het einde van de Maya-kalender.

In beide gevallen geldt dus: er is geen invloed, behalve via ons geloof. Dus eigenlijk is het enige dat echte invloed heeft, het geloof van de mens.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (6)

Ja, dat denk ik wel. Ik word nogal ziek van dat spirituele gedoe. En dat is de realiteit.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
Nee...

Dan moet er een kracht of veld zijn die "spiritualiteit" overbrengt. Na natuurkunde lang gestudeerd te hebben, werd er (zelfs in het 4e jaar) niet gesproken over de wetten van spiritualiteit. We hebben het hier over iets wat enkel in de geest van de mens bestaat en dus niet via fysieke fenomena overgebracht kan worden.

Dus, er is geen aantoonbare wisselwerking tussen spiritualiteit en werkelijkheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurlijk! je onderbewustzijn voelt alles, dan is het nog niet fysiek,
maar zodra het dwars gaat zitten of het is belangrijk, of groot, dan wil je onderbewustzijn dat aan je doorgeven en dat kan je dus fysiek voelen. zenuwachtig of buikpijn,
misschien kan het op meer manieren maar die ken ik dan nog niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De fysieke uitwerking van emoties en gedachten is m.i. anders dan iets wat spiritualiteit kan worden genoemd.
Als ik moet huilen door wat er spiritueel met mij gebeurd, of van wat ik voel, zie, of ervaar, dan is dat voor mij een aantoonbare wisselwerking tussen het fysieke en het spirituele.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nogmaals dit is een fysieke uitwerking van emoties. Een reële fenomeen. Het (voor mij) bovennatuurlijk fenomeen "spiritualiteit" is toch een stuk ongrijpbaarder. Maar het placebo-effect blijft altijd (als je er maar in gelooft). En dat is prima als mensen hier troost in vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het volkomen onverwacht krijgen van tranen, zonder voorafgaande emotie, zonder in een emotionele situatie te zijn, maar puur door een spirituele invloed, is voor mij een fysieke reactie op het spirituele!
Net zo, als het onverwacht krijgen van warme voeten of zelfs het hele lichaam in een koude ruimte.
Cryofiel
14 jaar geleden
Iedereen heeft wel eens zulke gevoelens of zulke verschijnselen. Ik zie geen reden om daar een geestenrijk voor te gaan bedenken. Er zijn op GV ook wel eens vragen over gesteld. In de trant van "hoe komt het dat ik zomaar ineens heel bedroefd/blij/opgetogen/angstig word". Dat zijn heel gewone verschijnselen. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.
Ja.
Spiritualiteit, in al zijn verscheidenheid, is zowel a) uiterlijk fysiek, als b) innerlijk fysiek aantoonbaar.

a) door aan jezelf te werken en het leven, jouw leven, meer gaat begrijpen krijg je meer zelfvertrouwen. Dit zelfvertrouwen is in je houding terug te zien.

b) Door het opgebouwde zelfvertrouwen onstaat innerlijke rust. Hierdoor wordt de kans op ziekte, stress, etc verkleind of zelfs tot een minimum beperkt.

Het is al meer dan eens aangetoond dat dit zo werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow mooie en heel originele vragen stel je, dank je...

Spiritualiteit en realiteit hebben niets met elkaar... Maar een waarlijk spiritueel persoon leeft in realiteit... Die ziet de realiteit...

Ik zal je een voorbeeld geven: Iemand die heel veel honger heeft ziet geen kip lopen maar twee halve hanen...

Iemand die emoties heeft en gedachten kan de realiteit niet zien... Alleen iemand die geen emoties moet voelen en niet moet denken kan de realiteit zien... Die kan alleen de kip als kip zien...