De blilsem gaat omhoog (naar de wolken toe).
De electronen schieten massaal omhoog, door hoge spanningsverschillen. De spanningsverschillen worden per punt 'berekend' zeg maar, door de natuurwetten. Op elk punt in de lucht is dat door variabelen als vochtdichtheid weer anders. Daarom kan je ook op elk punt in de lucht weer aftakkingen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat klopt allemaal wel, mmm, van die electronen, maar optisch zoekt het lichtgevende deel van de schicht zijn weg naar de aarde. Kijk maar:
http://www.youtube.com/watch?v=_X_7YRVGvtA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel eens gelezen dat de flits zowel omhoog als omlaag gaat...

Andere antwoorden (3)

Waarom zou ie dat doen? Hij zoekt de weg van de minste weerstand (zoals wij allemaal) en dat is vaak een kronkelige weg soms zelfs met omwegen.
AWM
14 jaar geleden
een regendruppel dat langs het raam naar beneden druppelt gaat ook nooit recht naat beneden in een rechte lijn. Die gaat ook heen en weer. m.a.w. zoekt de makkelijkste weg. Een bliksem ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bliksem zoekt de weg van de minste weerstand. er zijn ook wel flitsen die loodrecht naar beneden gaan.