Wanneer zal de Zwitserse deeltjesversneller op het toppunt van zijn capaciteit zijn?

En als de sceptici dan gelijk krijgen en er ontstaat een zwart gat dat de aarde opslokt, hoe gaat dat dan in zijn werk? Is dat: woeps, weg aarde, of verdwijnt de aarde langzamerhand in dat gat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Voorlopig zal de LHC van CERN nog niet op zijn top draaien. De capaciteit van de LHC is maximaal 7 TeV. Op dit moment is de LHC weer opgestart en volledig werkend op 3,5 TeV. De reden dat ze hem op halve kracht laten draaien is vanwege de problemen die vorig jaar ontstonden en ze dit niet nog eens willen. De onderzoekers hebben nadrukkelijke instructies gekregen over op welke capaciteit ze testen mogen doen.
Normaliter zouden ze in de winterperiode stoppen met testen voor groot onderhoud, deze winter gaan ze echter door met testen om verloren tijd in te halen, en meer ervaring met de machine op te doen.
In de loop van volgend jaar zullen ze hem langzaam op gaan voeren naar 5 TeV tegen het eind van 2010. In de winterperiode van 2010 zullen ze de LHC volledig uitzetten om groot onderhoud te plegen. Ook zullen ze dan diverse modificaties uitvoeren om het maximum aan te kunnen. In 2011 starten ze hem dan weer op en als alles naar wens is gegaan in 2010 dan gaan ze hem vermoedelijk op het maximum van 7 TeV laten draaien. Dit is echter nog onzeker, maar wel de planning.

En die zwarte gaten, als die al ooit zouden kunnen ontstaan in de LHC dan nog bestaan ze slechts voor een micro milliseconde, en zijn ze microscopisch klein. Tevens zit er een magnetisch veld om de LHC heen die de deeltjes binnen de machine houden. Zolang het magneetveld dus actief is zal een micro zwart gat geen toevoer van materiaal kunnen krijgen en dus ook nooit kunnen groeien. Naast het feit dat ze dus ook zeer onstabiel zijn en direct uit elkaar vallen is er dus geen enkel bewijs dat het gevaarlijk zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Momenteel weten we niet eens wat het toppunt van zijn capaciteit is. Om maar niet eens te beginnen wanneer ''dat'' punt bereikt wordt. ( CERN bedoel je toch? )'

In feite is vrijwel alles rondom de vragen die jij stelt momenteel nog theoretisch. De zwarte gaten die de aarde zullen opslokken zijn slechts speculaties die rond gaan en amper op bewezen theorieën gebaseerd zijn.

Hier is dus vrij weinig over te zeggen, bel ze op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef mij het telefoonnummer dan even ;-) .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Telephone Switchboard: +41 22 76 761 11 - http://public.web.cern.ch/public/en/Contact-en.html Niet zo grappig doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je.
Er kan helemaal niets gebeuren.
Hier is een live-webcam om je daar zelf van te overtuigen.

Toegevoegd na 37 minuten:
Ok, dan nog een serieuze aanvulling.
Eind volgend jaar zullen ze hem (proberen te) laten draaien op een waarde tussen 3 en 4 TeV. (teraelectronvolt)
De maximumwaarde van het 'ding' is 7 Tev.
Ze doen het op dit moment voorzichtigjes aan met 1.2 TeV.
AWM
14 jaar geleden
Als het toppunt wordt bereikt mag ik hopen dat we nog kunnen GVen.
Want: Als de aarde wordt opgeslokt (of in zichzelf opgaat)door/in een "Zwart Gat" dat wordt gecreeerd door een deeltjesversneller in Zwitserland. Nou berg je dan maar! Dan gaat het wel HEEL snel.
Maar goed, en tevens een goede vraag: "Dit beangstigd mij OOK"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beangstigt mij niet want ik geloof er niet in. Maar ik ben wel heel erg nieuwsgierig naar zulke dingen. En waarom zou je bang zijn? Als de aarde woeps weg is merk je daar toch niets meer van, denk ik tenminste.
Kijk hier voor het antwoord op je vraag:
http://www.nrc.nl/wetenschap/article1933332.ece/Kosmische_ramp_deeltjeversneller_CERN_weerlegd