als je een kilo piepschuim en een kilo lood in een luchtledige kamer laat vallen, word er dan evenveel newton op deze stoffen uitgeoefend?

in een luchtledige kamer hebben stoffen geen last van luchtweerstand .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (3)

Ja, als er geen weerstand is is de formule gewoon:

Massa (in KG!) x 10

is dus bij beide 10 Newton.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of als er geen wrijving is ;) (niet mijn minnetje)
Het luchtledige en de zwaartekracht hebben niets met elkaar te maken.
Wel is het zo dat er geen luchtweerstand meer is.
Het piepschuim en het lood vallen daardoor even snel.
Zelfs wanneer je 10 kilo lood en 1 kilo piepschuim zou nemen.
Op de maan hebben astronauten dat voor de camera laten zien. Zie lieten een steen en een kippenveertje vallen. Die kwamen tegelijk neer.
Op school doet de natuurkundedocent dat met een glazen buis. Daarin zit een munt en een veertje. De buis wordt luchtledig gepompt. Als je dan de buis omkeert vallen de munt en het veertje even snel. Dat komt doordat er geen luchtweerstand meer is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja... Net als die grap wat er zwaarder is: een kilo lood of een kilo veren...

Het blijft in beide gevallen een kilo en in een luchtledige omgeving speelt wrijving geen rol en vallen ze beide met 9.81m/s^2 (afgerond 10m/s^2) naar beneden.

De kracht die op beide door de zwaartekracht wordt uitgeoefend is overigens ook in de buitenlucht hetzelfde alleen zal je piepschuim blok meer luchtwrijving ondervinden bij het vallen (of een beweging in een willekeurige andere richting) en daardoor minder snel vallen. De luchtwrijving is echter een andere kracht die je apart moet berekenen.

Je netto resultaat mag dan verschillend zijn maar de zwaartekracht blijft hetzelfde.