Rubber bevat lange koolstof ketens. Die kunnen krullen, of strekken bij uitrekken.
Maar strek je ze te veel dan glijden ze tussen elkaar vandaan.
Door zwavel toe te voegen zorg je dat er zwavelbruggen tussen de ketens komen, waardoor het strekken zeer beperkt wordt.
Het wordt dus sterker en stugger.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als aanvulling nog even een plaatje, bij wijze van structuurformule...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hmm.. het plaatje stond bij een (aanvullend bedoeld) antwoord. Omdat dit antwoord van hogerhand verplaatst is naar reacties is het plaatje dus weg.