Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Dat is de energie, (als je dat al energie mag noemen) beter gezegt bewegingsrichting die hij gekregen heeft tijdens het ontstaan van de aarde.

Als iets in een gewichtloze ruimte een bijvoorbeeld voorwaartse beweging maakt, blijft deze vooruit bewegen. Hij word alleen afgeremd of opgevoerd door (in dit geval) botsingen. (niet van aantrekkingskracht, want dan veranderd zijn baan en niet zijn getol.)

Dus eigenlijk is dat de energie van de brokstukken die een beweegrichting mee hebben gekregen van de oerknal vervolgd door andere botsingen. Bewegingsenergie zou ik het willen noemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zouden er dan geen rotaties op die schaal voorkomen? Ik weet niet of ik je goed begrepen heb, maar zie het als een biljarttafel waar 1 bewegende bal, een andere bal in beweging kan brengen en zelf volledig stopt. Zo zijn er ontelbare "bewegingen" die hieruit voort kunnen komen, zo ook een spinnende bal, alleen heb je dan met gewicht te maken en een ondergrond die de bal zal afremmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans dat de ene biljardbal de ander stil zet, is uiterst klein, zoniet onmogelijk.
Er zal altijd een tollende beweging zijn.
dat de ander stopt, komt doordat het laken de tolling afremt en stil zet.
Raakt de bal de ander niet exact in het midden, dan zal de ander gaan tollen ( draaien)
Dus ook in het heelal.
Maar de snelheden zijn daar natuurlijk zo gigantisch hoog, dat er na welke botsing dan ook, er niets stil staat, dat in tegenstelling bij het biljard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde of ik Viridiflavus goed begrepen had ;) Zelf heb ik ook ooit een keu aangeraakt :) zelfs ik kon na enige oefening de bal die ik raakte met de keu, stil zetten als deze tegen een andere bal aan botsten. Dit door de nodige effect aan de bal mee te geven. Ik ben van mening dat er nog veel meer (voor ons onbekende) effecten zijn in het heelal mbt botsingen dan we bij biljart, de beurs en in ons hoofd kunnen hebben bij elkaar opgeteld. Ongekende mogelijkheden dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de oerknal heeft weinig met de draaiing van de aarde te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel is weinig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oerknal vond 13,7 miljard jaar gelede plaats. De aarde is pas 8,7 miljard jaar daarna ontstaan.
Dus de oerknal heeft er inderdaad vrij weinig mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Feitelijk niets. Planeten ontstaan in een protoplanetaire schijf die rondom een jonge ster draait en krijgen vandaar hun draai impuls mee. Tijdens de oerknal zijn drie elementen ontstaan waterstof, helium en lithium. Dit zijn hele lichte gassen die niet in staat zijn planeten als de aarde te vormen. De eersten planeten met zwaardere elementen konden pas ontstaan nadat door ster ontploffingen de zwaardere elementen waren gevormd. Het noemen van de oerknal in het antwoord op deze vraag geeft min of meer aan dat de beantwoorden niet precies weet waar hij het over heeft.
Een bewegingsenergie noemt men 'kinetische energie'.

Er bestaat bovendien ook zoiets als de wet van het behoud van energie. Dat wil zeggen dat je geen energie kan 'creëren' of 'vernietigen'. Je kan energie wel van de ene in de andere vorm omzetten.

Wil je kinetische energie in een andere vorm omzetten dan moet je de materie die deze energie bezit afremmen, dit gebeurt door daar een kracht op uit te oefenen.

Aangezien er geen enkele (noemenswaardige) kracht de aarde afremt zal de aarde dus ook geen (noemenswaardige) hoeveelheid kinetische energie verliezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vloedgolven die door de maan veroorzaakt worden remmen de draaiing van de aarde zodat per eeuw een dag 1,5 milliseconde duurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaar noemde ik het geen noemenswaardige hoeveelheid. 1,5 ms op 86400000 ms elke 3155760000000 ms vind ik niet noemenswaardig. Maar goed, ze is er wel.
Dat is het impulsmoment. Op het moment dat de aarde ontstaan is hebben de brokstukken waaruit hij (zij?) ontstaan is een draaiing gehad om een gemeenschappelijk zwaartekrachtpunt. Deze draaiing wordt impuls genoemd. Dit impuls moment blijft behouden. Dat is bijvoorbeeld mooi te zien bij kunstschaatsen als men daar een pirouette maakt. Als de armen dichter bij het lichaam worden gebracht gaan de schaatsers steeds sneller draaien en als de armen verder van het lichaam worden gebracht wordt er langzamer gedraaid.

De maan heeft wat dat betreft invloed op de aarde. Door de weerstand die door eb en vloed wordt gegenereerd wordt de draaiing van de aarde langzamer. Eb en vloed ontstaan onder invloed van de maan. Per eeuw neemt daardoor de lengte van een dag met 1,5 milliseconde toe.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing