Als de zon in een keer zou verdwijnen, raakt de aarde dan direct uit zijn baan of duurt dat heel even?

Als je dit direct zou merken, kun je dus over oneindige afstand met elkaar communiceren (in theorie). Door bv. een speciale krachtmeter te hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Als de zon zou verdwijnen zouden we er pas na 8,12 minuten achterkomen (zo lang doet het licht erover om de aarde te bereiken). Je hebt dus nog heel even de tijd om je geliefden gedag te zeggen:

http://www.funtrivia.com/askft/Question113928.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe verhoudt de lichtsnelheid zich dan met krachten? Ik weet dat een lichtstraal er 8 minuten over doet om op aarde te komen. Maar dit gaat over een 'krachtstraal'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies beestem!!!
Zwaartekracht wordt verondersteld te worden overgebracht door gravitonen. Dat zijn massaloze deeltjes die, evenals fotonen, met de lichtsnelheid bewegen. Hoewel gravitonen nooit zijn aangetoond, en er ook alternatieve modellen bestaan waarin de zwaartekracht beschreven wordt als een kromming van de ruimte, is het wel duidelijk dat de beperking van de lichtsnelheid ook voor de zwaartekracht geldt.
Uiteraard is het absurd te veronderstellen dat de zon ineens zou verdwijnen. Maar als dat zou gebeuren dan zouden we het wegvallen van het zonlicht en het wegvallen van de zwaartekracht op hetzelfde moment opmerken. En ook op geen enkele andere manier hier eerder iets over te weten kunnen komen.
11 jaar geleden
Natuurlijk raakt de aarde dan vrijwel onmiddellijk uit haar baan.

Het evenwicht in ons deel van de Melkweg wordt immers bepaald door het geheel van de zon plus haar planeten.

Indien één van de planeten òf de zon ineens zou wegvallen, moet een nieuw..dus een ander.. evenwicht ontstaan.

Ook voor de aarde verandert dus de baan. En voor hen die nog op de aarde zouden (kunnen) wonen verandert er ook heel veel..want als de zon weg zou zijn daalt de temperatuur op aarde tot een voor mensen onleefbaar laag niveau.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus volgens jou bestaan er geen gravitonen??