Hoe kan het dat de de ijzeren paal van Delhi niet roest?

Zelfs met de huidige kennis kan de mens dit soort ijzer nog steeds niet produceren. Zover ik het begrijp zou dit alleen kunnen door ijzer te laten vergassen, echter geen oven is heet genoeg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Mijn vermoeden is dat hij zo glad is dat roest niet pakt... En dat er een mineraal in zit dat een luchtdichte roestkorst maakt...

Het is inderdaad een compleet mysterie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand weet het dus, en daar de andere allemaal zo'n beetje de zelfde bron hebben gebruikt van een site die het ook niet weet. Is deze de beste.

Andere antwoorden (5)

Naast een droog milieu schijnt er geen twijfel te zijn dat een beschermende coating op de ijzeren paal een belangrijke, zo niet de belangrijkste, rol speelt in de bescherming van het monument. De belangrijkste theorieën hebben het over een combinatie van beide. De grote metaalmassa zou als temperatuurstabilisator dienst kunnen doen, waarbij condensatie van vocht op de paal verhinderd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt door verschillende factoren. Beschreven in het artikel in de link.

- De massa van de paal, wat temperatuurschommelingen minimaliseert.
- Er zit een soort laagje omheen wat roesten voorkomt
- Het ijzer is bijzonder zuiver
- Het klimaat is zeer, zeer droog (zelden komt de vochtigheid boven de 80%, en daar ijzer pas roest als het boven die 80% komt.....)
- Het onderste deel is wel degelijk verroest door de vele aanrakingen, er staat dus nu ook een hek omheen (mensenhanden zijn vochtig en corrosief).

Niet een echt heel groot mysterie dus..... Wel een hele hoge graad van vakmanschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beste antw is van Beerg. Wat ik nog wil toevoegen aan de vrager. Het is met nanotechnologie wel degelijk te realiseren om ijzer roestvrij te maken. Maar dan is mijn vraag: Waarom ijzer gebruiken als er zoveel alternatieven zijn en sterkere materialen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit een vergelijking van alle theorieën over de corrosieweerstand van de ijzeren paal van Delhi durven we beweren dat roest geen vat heeft op de paal door een samenloop van klimatologische omstandigheden met de eigenschappen van het ijzer zelf. En die zijn: de hoge zuiverheid van ijzer (98 percent), een hoog fosforgehalte, een laag zwavelgehalte, de afwezigheid van andere metaalsoorten en de sintelcoating die zich op het oppervlak gevormd heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals bij alle mysterieuze zaken zijn hier ook veel theorieën beschikbaar die een verklaring voor de roestvrije paal bieden. Een daarvan stelt dat de ijzeren paal ver van industriezones staat en dat Delhi een vrij droog klimaat heeft. Het is een publiek geheim dat ijzer pas serieus begint te roesten bij een relatieve vochtigheid hoger dan 80 percent. De luchtvochtigheid in Delhi gaat per jaar maar gemiddeld 20 dagen boven de 80 percent en slechts 65 dagen boven de 70 percent. Ondanks een totale regenval van 40 tot 80 centimeter per jaar is de atmosfeer van Delhi dus niet echt bevorderlijk om ijzer te laten roesten.