Wat kan je het beste doen, als je bij wikipedia op een artikel stuit met onduidelijkheden en onjuistheden?

Toegevoegd na 49 seconden:
hoe corrigeer je dat?

11 jaar geleden
1.1K
WimNobel
11 jaar geleden
Als ik op wiki een spelfout zie staan of een zin die niet goed loopt, dan corrigeer ik die. Maar soms snap je echt niet wat er bedoeld werd en ben je zelf ook niet deskundig om een betere formulering te vinden. Voor zulke gevallen schijnen er discussiepagina's te zijn maar hoe dat werkt zou ik ook graag willen weten.

Het beste antwoord

Met bewerken kun je onjuistheden corrigeren, maar bedenk dat jouw kennis niet relevant is, maar alleen kennis die al gepubliceerd is. Daarom zul je als je wijzigingen maakt moeten verwijzen naar publicaties die jouw beweringen ondersteunen. Dan moet je er ook nog voor zorgen dat je de teksten die je als bron gebruikt niet letterlijk kopieert, maar dat je de tekst alleen gebruikt om jouw bewerking te ondersteunen.

Je doet die inline citations met referenties [bla bla | link], alle details even nazoeken in de help van wikipedia, je kunt referenties bijvoorbeeld ook een naam geven als je vaker naar hetzelfde artikel verwijst. Als je een groot artikel gebruikt als voorbeeld kun je ook zien hoe mensen referenties hebben ingevoegd. bv het artikel over de leeuw oid.

De meeste wikipedia artikelen in Nederland staan vol met onduidelijkheden en onjuistheden, dus er is een hoop werk te doen. Als je niet goed je bronnen vermeld via de voetnoten (inline citations) wordt het erg moeilijk voor anderen om jouw bronnen nog te vinden en te controleren of je die bronnen op de juiste manier hebt geinterpreteerd. Ik zou je dus adviseren om daar veel aandacht aan te besteden. Je kunt ook een engels wikipedia artikel als basis nemen en dan belangrijke stukken vertalen en bronnen overnemen uit dat artikel, dat bespaart weer wat werk.

Het zou wel leuk zijn als je inhoudelijk wat aan de wikipedia wilt verbeteren, want de meeste wijzigingen in bestaande artikelen bestaan uit wat kleine details in spelling en stijl en talloze doorverwijzingen naar andere taalpagina's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ga naar "bewerken", dan zal er een melding komen dat je niet geregistreerd bent. Doe dat eerst en volg de procedures. Gan dan terug naar artikel en om te oefenen kies "zandbak" daar staat ook twee help-files. Gewoon de aanwijzingen volgen. Je kan ook anoniem bewerken maar dan wordt je IP-adres elke vermeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je dingen op wikipedia wil veranderen is registeren niet nodig. Je kan op de knop 'Bewerken' drukken. Daarna krijg je de tekst in beeld. Je kunt nu veranderen wat je wil. Daarna druk je op 'Pagina opslaan'.

Let wel, je informatie wordt gecontroleerd door de andere gebruikers. Vooral omdat je een ongeregistreerde gebruiker bent, wordt er gekeken wat je gedaan hebt. Als je toegevoegde informatie discutabel is of afwijkt van hetgeen er stond, dan kan het verstandig zijn om een referentie te geven waar je de informatie vandaan hebt. Zoals je ziet, is de meeste informatie echter zonder referentie op de Nederlandstalige wikipedia.

Als je vaker op wikipedia iets wil veranderen, is het goed om een eigen gebruikersnaam aan te maken.