Wat is het verschil tussen vissen en mensenogen waardoor hun wel scherp zien onder water?

Dat vraag ik me gewoon af

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Het beste antwoord

De sterkte van een lens van een vissenoog is aangepast aan gebruik onder water, zodat beelden scherp op het netvlies van de vis worden geprojecteerd.
De buitenkant van de lens van een mens is bol gevormd zodat het water er met een holle vorm op aansluit.
Deze kromming maakt dat het water als een extra lens werkt zodat je geen scherp beeld op je netvlies krijgt.
Het is als het ware of je een bril voor je ogen hebt waar je niet aan gewend bent.
Een duikbril heeft dan ook altijd een vlak stuk glas zodat het wateroppervlak geen lenswerking vertoont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De lenzen van vissen kunnen niet van vorm veranderen, alleen van voor naar achter bewegen. Hierdoor kunnen ze onder water beter scherpstellen.

In de bron hieronder wordt de vraag gesteld waarom vissen niet tegen de wand van een aquarium botsen, en in het antwoord wordt piekfijn uitgelegd hoe de ogen van vissen werken.

Toegevoegd na 3 minuten:
En in de bron van biodoen staat ook een goede uitleg over vissenogen. Het is even scrollen, behalve als je dit doet: Ctrl+F drukken, typ ogen van vissen, dan kom je er :)