Waar zit goud op de oppervlakte?

ik zoek dus een plek waar gou dicht bij de oppervlakte zit , ik zag een progamma waar goud 3meter diep zat bij Canada. Weten jullie meer het liefst ook de naam van een stad en land natuurlijk. Als je niks weet zijn er voor mij andere manieren om goud te winnen dichtbij Europa?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Er is kleinschalige goudwinning in Suriname, Tapanahoni.
Ik ken iemand die daar vorig jaar nog in de buurt is geweest en volgens de Surinamers die daar in de buurt wonen is het daar buitengewoon gevaarlijk; men schiet er graag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn in Amerika diverse rivieren waar je goud uit kan vissen.
Sommigen zitten daar echt de hele dag met een zeefje...
Gaat echt om hele kleine stukjes, kruimels, dus de meesten worden er niet rijk van.
Af en toe heeft er 1 geluk, en dan zit er een iets groter klompje bij.

Maar in Europa? Nee, volgens mij niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een jaar geleden heb ik ergens dit antwoord
gegeven:

In de Ardennen, langs het riviertje de Chefna, bij het plaatsje Heid de la Mine d’or, schijnt ooit goud gevonden te zijn.

De goldrush in de Ardennen levert echter weinig op voor veel inspanning: 1 ton gezift alluvium bevat 0,25 tot 5 gram goud. De Staat ziet echter de goudwinning op grotere schaal niet zitten omwille van het lage rendement en legt een verbod op om het landschap te beschermen. De grote schade die wordt veroorzaakt door rivierbeddingen en hun oevers om te keren staat niet in verhouding met de schamele opbrengst.

Begin 20ste eeuw werden op beperkte schaal tijdelijk enkele concessies verleend en werd nog onderzoek verricht. Locaties waar de mini-goldrush plaats vond liggen ondermeer aan de randen van Baraque de Fraiture, de loop van de Salm, de bovenloop van de Amblève en aftakkende beken en rivieren.

De bron die ik gaf, die link werkt niet meer.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar hier staat een stukje "goldrush"
http://www.trekkings.be/gr571ninglinspotroisponts.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dag Lucas,
Ik werk voor het wetenschapsprogramma Labyrint Radio. Ik zag je vraag over waar goud op de oppervlakte zit en vond hem wel heel geschikt voor ons programma. We hebben daarin een rubriek waarin mensen dit soort vragen kunnen stellen aan wetenschappers.
Wat denk je, zou je het leuk vinden om daaraan mee te doen?
Ik ben bereikbaar op a.smit@vpro.nl

Hartelijke groet en ik hoop gauw van je te horen, want het gaat om de uitzending van a.s. zondag 2 september 2012.

Annemieke Smit
Labyrint Radio
VPRO