Voor welke golflengengten van licht zijn planten het meest gevoelig?

Het menselijk oog is gevoelig voor lichtspectra tussen de 400 en 700 nanometer. Voor welk spectrum zijn planten gevoelig? Zijn daar ook golflengten bij die niet voor het menselijk oog zichtbaar zijn?
Komen die "speciale" golflengten ook door het wolkendek heen?

Toegevoegd na 10 minuten:
Bij welke lichtspectra werkt fotosynthese het beste.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Het chlorofyl, datgene wat meepseelt in de fotosynthese, werkt het beste bij ca 650-670 nm én ca 450 nm(rood licht)(cholofyl A) en chlorofyl B werkt het beste bij een kleine 500 nm én 630 nm. (blauwig licht)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bladgroen (zie grafiek rechtsboven) of plaatje bijgevoegd.

Het licht dat niet opgenomen wordt, is de kleur die weerkaatst wordt en dus de kleur die we zien, groen dus.

Als je gaat kijken naar welke kleuren planten hebben, zijn veel bloemen ook goed zichtbaar in het UV-spectrum zodat ook insecten het goed kunnen zien. Extra aantrekkingskracht zeg maar (want de insecten zorgen voor bestuiving, dus winst voor de plant).
Plaatje bij antwoord